آرشیو دوشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۸
صفحه آخر
۲۸

فلسطین در سوگ مرگ شاعر پرآوازه ملی خود سه روز عزادار است

در پی درگذشت احمد درویش، شاعر ملی فلسطین که عصر روز شنبه اتفاق افتاد، دولت فلسطین سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «ایران»، این شاعر برجسته و مبارز فلسطینی که چند سال پیش زمزمه کاندیدا شدن او برای جایزه ادبی نوبل نیز شنیده می شد، عصر روز شنبه در اثر حمله قلبی در سن 67 سالگی از دنیا رفت.

درویش که اشعارش انعکاس بخش درد آوارگی، اشغال و مبارزات فلسطینیان بود، در مدت حیات خود به دریافت جوایز بین المللی بسیاری در حوزه شعر، ادبیات و حتی صلح جهانی نائل آمد و اشعارش به بیش از 20 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. او که در یک خانواده پرجمعیت مسلمان به دنیا آمده، به عنوان نماد فرهنگی فلسطین صاحب آوازه بود و اشعارش روایتگر نبرد هم میهنانش برای استقلال و بیرون آمدن از سلطه اشغالگران اسرائیلی است.

او برای نخستین بار در دهه 60 با چاپ نخستین دفتر شعرش تحت عنوان «پرنده بی بال» به شهرت رسید و از آن زمان تاکنون بسیاری از سروده هایش برای دو نسل سینه به سینه قرائت شده و رنج و ستمدیدگی فلسطینیان را به گوش جهانیان رسانده اند.

برپایه این گزارش، به دنبال اعلام خبر درگذشت این شاعر، در ادای احترام به او سه روز عزای عمومی در فلسطین اعلام شد. گفتنی است، آخرین مجموعه شعر این شاعر محبوب «احساس پروانه ها» نام داشت که در سال 2008 منتشر شد.