آرشیو دوشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۸
صفحه آخر
۲۸

عروسک ها جان گرفتند

جشنواره تئاترعروسکی امروز با 8 نمایش صحنه ای به اجراهای خود ادامه می دهد.

به گزارش خبرنگار «ایران» امروز تئاتر شهر میزبان پنج نمایش است. افسون شوم شاپرک به کارگردانی مریم ضیایی در تالار اصلی، کانتس انیماتا نوشته و کار شارلوت پویک ویولن از هلند در تالار چهارسو، پولچینلابا چهاردست به کارگردانی گاسپارنازوتو لورکا رونگا از ایتالیا در سالن قشقایی، ماهرخ به کارگردانی مریم اقبالی و سفر پرخطر از فاطمه سوزنگر در کارگاه نمایشی به روی صحنه می روند.

همچنین در تالار هنر، نمایش «آها کدو کجاکجا» به کارگردانی رامین کهن اجرا دارد. تماشاخصنه سنگلج میزبان «کوشچک» از فاطمه برمال است و ماه پیشونی به کارگردانی الهام جعفری نیز در اداره تئاتر اجرا می شود.

برپایه این گزارش، در جشنواره دوازدهم تئاتر عروسکی 55 نمایش در بخش های مختلف به اجرا درمی آیند. رحمت الله محرابی دبیر این جشنواره در مراسم افتتاحیه در همین باره گفت: در بخش مسابقه نمایش های صحنه ای 25 اثر، در بخش مسابقه بین الملل 7 نمایش خارجی و 6 نمایش ایرانی حضور دارند. همچنین 17 نمایش خیابانی در این دوره از جشنواره شرکت خواهند کرد. در بخش مرور نیز 5 نمایش روی صحنه می رود.

وی افزود: در بخش نمایش های صحنه ای 296 اثر به دبیرخانه رسید که 161 اثر ازتهران و 135 اثر از شهرستانها بوده و در بخش خیابانی نیز 27 اثر نمایشی به دبیرخانه ارسال شد که 9 اثر از تهران و 18 اثر از شهرستانها بوده است. در مرحله بازخوانی از 296 اثر 57 اثر انتخاب و به مرحله بازبینی راه یافت.

همچنین امروز در بخش جنبی جشنواره «ژاک ترودو»، دبیرکل یونیما (اتحادیه نمایشگران عروسکی دنیا) درباره نمایش عروسکی در کانادا صحبت می کند.

این نشست ساعت 10 صبح در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار می شود. به گزارشی دیگر نخستین کارگاه آموزش جشنواره بین المللی تئاتر عروسکی در نخستین روز از جشنواره توسط «نیل ون درلنیدن» از کشور هلند برگزار شد.

این کارگاه به موضوع «نمایش عروسکی در چین، اندونزی، هلند و خاورمیانه» اختصاص داشت.

«نیل ون درلنیدن» در این کارگاه درباره تعدادی از نمایش های ایرانی از جمله اپرای عروسکی رستم و سهراب و.‎/‎/ به بحث پرداخت. وی گفت: «اپرای عروسکی رستم و سهراب» به لحاظ دراماتیک خوب و کامل بوده و بسیار رضایت بخش است. جادوی تئاتر، کار خود را در «اپرای عروسکی رستم و سهراب» انجام داده است.