آرشیو دوشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۳۹۹۸
اجتماعی
۴

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور خبر داد

تنظیم اجاره نامه با کمترین هزینه در دفاتر اسناد رسمی

گروه اجتماعی- همه شهروندان می توانند برای تنظیم اجاره نامه بین موجر و مستاجر به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار «ایران»، محمدرضا دشتی اردکانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران کشور با اعلام این مطلب گفت: هزینه این کار حداقل 30 هزار تومان و حداکثر براساس اجاره بها خواهد بود.

همچنین این سند رسمی و قانونی است و در صورتی که میان موجر و مستاجر اختلافی ایجاد شود، می توانند سند مذکور را به محاکم عمومی ارائه کنند. وی افزود: البته برای تنظیم اجاره نامه داشتن سند مالکیت و احراز هویت افراد برای دفاتر اسناد رسمی الزامی است. وی با اشاره به این که سند رسمی فقط در دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شود و در غیر این صورت در هر جای دیگر سندی تنظیم شود سند عادی محسوب می شود، اظهار داشت: یکی از اقدامات ارزشمند و مؤثر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور که با حمایت مجلس شورای اسلامی تصویب شد، کاهش حق تحریر از 5 درصد به نیم درصد و حذف استعلامات چندگانه بود که این مسئله باعث شد تا مردم با تمایل بیشتری برای تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تجهیز دفاتر اسناد رسمی به دستگاه های کارت خوان گفت: تا پایان شهریورماه همه دفاتر اسناد رسمی استان تهران مجهز به دستگاه کارت خوان می شوند تا مردم بتوانند هزینه های مربوط به مالیات نقل و انتقال حق ثبت و حق تحریر را بدون مراجعه به بانک از طریق دستگاه کارت خوان پرداخت کنند.

دشتی اردکانی افزود: همچنین قرار است بانک مرکزی کارت هایی را در اختیار دفاتر اسناد رسمی قرار دهد تا کسانی که کارت اعتباری همراه ندارند بتوانند با پرداخت هزینه شارژ این کارت ها را تهیه کنند.

وی با اشاره به کد رهگیری و شناسه در تنظیم سند و معاملات مسکن گفت: براساس مصوبه اخیر دولت دفاتر اسناد رسمی برای شفاف سازی در انجام معاملات رسمی باید کد رهگیری برای متعاملین صادر کنند.