آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
صفحه اول
۱

روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد

افشای ترفند های «سیا» در پرونده هسته ای ایران

گروه سیاسی: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در خبری به ترفند سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) در به کارگیری یک خانواده سوئیسی برای مانع تراشی و جلوگیری از فعالیت های صلح آمیز برخی کشورها از جمله ایران پرداخته است.

پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز یکشنبه شب از همکاری فردی به نام فردریش تینر سوئیسی و 2 پسرش با سیا خبر داد که البته اسناد این ارتباط تحت فشار این سازمان جاسوسی آمریکا که از برملاشدن ارتباطش با تینر هراس داشت، از بین برده شده است.

مقاماتی بدون ذکر نام خود به نیویورک تایمز گفته اند که سیا طی 4 سال، 10 میلیون دلار در اختیار این خانواده که در سوئیس به دادوستد با کشور هایی مانند لیبی، ایران و پاکستان می پرداختند، گذاشته است و در مقابل، این مهندسان اطلاعات محرمانه ای را در اختیار سیا قرار داده اند.

براساس این گزارش، این خانواده سوئیسی همچنین در روش تجهیزات معیوب، در راستای عملیات محرمانه آمریکا، نقش مهمی را ایفا کرده اند. در سال 2000 سیا، پسر تینر را به خدمت گرفت و سرانجام وی توانست پدر و برادر کوچک ترش را متقاعد کند که به عنوان عوامل نفوذی به او بپیوندند و خدمات آنها به سیا کمک کرد تا تجهیزات معیوبی روانه لیبی و ایران شود.

به نوشته تایمز، بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سال های 2003 و 2004 پمپ های ایجاد خلا منتقل شده به ایران و لیبی را کشف کردند که توسط این خانواده سوئیسی به ایران فروخته شده بود و به قدری ماهرانه دستکاری و خراب شده بودند که سالم به نظر می رسیدند؛ اما درست کار نمی کردند.

این بازرسان ردپای این قطعات معیوب را در آزمایشگاه ملی لوس آلماموس در ایالت نیومکزیکوی آمریکا پیدا کردند.

اولین تلاش های ایران برای دستیابی به فناوری هسته ای به دهه 50 میلادی بازمی گردد و در این مقطع، نخستین کشوری که ایران را به دستیابی به فناوری هسته ای ترغیب و این تکنولوژی را به ایران منتقل کرد، آمریکا بود.