آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
رسانه
۳

حسن خجسته، معاون صدا در گفت و گو با «جام جم» خبر داد:

نمایش رادیویی به موازات توسعه شبکه ها گسترش می یابد

گروه رسانه: رادیو از شکل مدیریت سنتی و مرسوم خارج می شود. در این شیوه جدید هر کدام از شبکه های رادیویی به تناسب ظرفیت هایی که در خود ایجاد می کنند از امکانات بهره خواهند برد.

این را حسن خجسته، معاون صدای رسانه ملی می گوید و اضافه می کند: هم اکنون تقسیم بودجه در کشور ما «شبه سوسیالیستی» است، ولی من معتقدم که هر بخشی باید حداقل بودجه ای برای مخارج خود داشته باشد، اما هر گاه که فعالیت جدیدتری برای خود تعریف کرد، بودجه بیشتری بگیرد و این طور نباشد که همه بخش ها به یک اندازه سهم داشته باشند. در این صورت است که شاهد رشد در زمینه های مختلف خواهیم بود.

او درباره سرانجام 3 شبکه رادیویی بورس، خانواده و نمایش که ابتدای امسال قول راه اندازی آنها را داده بود خاطر نشان می کند: رادیو بورس را که دوستان علاقه مندند و پیگیری می کنند، منتها مستلزم سرمایه گذاری از سوی بورس است. رادیو خانواده تقریبا آماده راه اندازی است و بزودی کار خود را شروع می کند. رادیو نمایش هم همین امسال برای گسترش هنرهای نمایشی صدا، چه در زمینه قالب های نمایشی و چه در حوزه های نظری در مرکز هنر های نمایشی صدا راه اندازی خواهد شد.

وی می افزاید: قصد داریم به موازات توسعه رادیو در بخش های مختلف و از جمله گسترش شبکه ها، نمایش رادیویی را هم توسعه دهیم، چرا که نمایش رادیویی ظرفیت های پنهانی دارد که تاکنون از آن استفاده نشده است.

به عنوان مثال تلویزیون برای طرح خیلی از مفاهیم دینی دستش بسته است، چون نمی تواند آنها را به تصویر بکشد، اما ما می توانیم در رادیو آنها را بیان کنیم، مثل نمایش هایی که در مناسبت های مذهبی تولید می شوند.

معاون صدا تاکید می کند: ما نیاز داریم که نمایش های رادیویی را تئوریزه کنیم و در حوزه های نظری نیز ظرفیت های خود را بالاببریم. منابع مکتوب موجود فقط درباره تئاتر است و حتی در منابع مکتوب دنیا هم درباره نمایش رادیویی منبع با اهمیتی وجود ندارد، ولی ما برای این که بتوانیم در حوزه های دانشگاهی ورود پیدا کنیم، تجربه های پیشکسوتان عرصه نمایش رادیو را به شکل کتاب منتشر خواهیم کرد. رادیو در زمینه های دیگر هم از همین طریق به دانشگاه وارد شد و الان کتاب هایی که مرکز پژوهش های رادیو چاپ کرده است، کتاب های دانشگاهی هستند.