آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
اقتصاد
۴

انتقاد وزیر کار از کاهش شدید تسهیلات بنگاه های تولیدی

گروه اقتصاد: وزیر کار امور و اجتماعی در همایش کارآفرینی گفت: با وجودی که نیاز مالی بنگاه های تولیدی کشور 10 هزار میلیارد تومان است، در 5 ماه امسال فقط هزار میلیارد تومان یعنی یک دهم از سوی بانک ها تامین شده است.

به گزارش فارس، سیدمحمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی در همایش بنگاه های کوچک و زودبازده افزود: نیاز بنگاه های تولیدی کشور به سرمایه در گردش حدود 10 هزار میلیارد تومان است که با توجه به سیاست های انقباضی بانک مرکزی، در 5 ماه امسال بانک ها فقط یک دهم این رقم یعنی هزار میلیارد تومان را تاکنون تامین کرده اند.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان این که اگر سالانه کمتر از یک میلیون و 200 هزار فرصت شغلی کمتر ایجاد شود، نرخ بیکاری 4 درصد اضافه می شود، گفت: اگر هنر دولت امسال این باشد که نرخ بیکاری را در سطح سال گذشته نگه دارد، کار بزرگی کرده است.جهرمی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به نزدیک شدن به پایان برنامه چهارم نرخ 4/8 درصد بیکاری محقق می شود، افزود: با روند کنونی و سیاست انقباضی بانک ها بعید است نرخ بیکاری تا پایان سال 1388 به رقم برنامه یعنی 4/8 درصد برسد.

وزیر کار و امور اجتماعی با بیان این که بنگاه های کوچک و زودبازده تاکنون 900 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده اند، گفت: البته تمام فرصت شغلی مختص بنگاه های کوچک نیست بلکه 55 درصد تسهیلات برای تثبیت شغل در بنگاه های موجود و نیز طرح های توسعه ای پرداخت می شود.

جهرمی در ادامه افزود: 5/3 درصد از کل منابع بنگاه های زودبازده انحراف داشته و 6/0 درصد نیز مشاهده نشده است که در مجموع 6/4درصد از تسهیلات بنگاه های کوچک انحراف داشته است.