آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
سلامت
۵

کاهش 34 درصدی سهم روغن نباتی جامد درروغن مصرفی کشور

گروه سلامت: مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت از کاهش میزان اسید چرب ایزومر ترانس روغن های نباتی جامد مصرف خانوارهای ایرانی به زیر 10 درصد خبر داد و گفت: ایزومر ترانس روغن ها از مواردی است که سلامت مصرف کنندگان را به خطر می اندازد.

دکتر هدایت حسینی در گفتگو با ایسنا، اسیدهای چرب از نوع ایزومر ترانس را عاملی برای ایجاد بیماری های قلب و عروق برشمرد و افزود: هم اکنون بر اساس برنامه زمانبندی شده وزارت بهداشت، میزان اسید چرب از نوع ایزومر ترانس روغن های نباتی جامد به زیر10 درصد رسیده است و از برنامه های آتی کاهش این اسید چرب به میزان 2 درصد است.

وی، به مصارف صنعتی و خانگی روغن های نباتی جامد اشاره کرد و افزود: این کاهش میزان اسید چرب ایزومرترانس شامل روغن های خانگی است و روغن های جامد نباتی صنعتی همچنان از اسید چرب ایزومرترانس بالایی برخوردارند.

مدیرکل نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با بیان این که بر اساس مذاکرات صورت گرفته با صنعت داخلی، میزان اسید چرب ترانس کاهش یافته است، یادآور شد: در فرآیند جامدسازی روغن نباتی مایع، اسیدهای چرب غیراشباع و سودمند برای بدن به اسید چرب اشباع تبدیل و سلامت مصرف کننده را تهدید می کند.

دکتر حسینی، با توصیه به هموطنان مبنی برارجحیت مصرف روغن نباتی مایع بر نوع جامد، در ادامه به پیشرفت خوب حاصل شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در سال 81 میزان مصرف روغن نباتی جامد90 و میزان مصرف روغن نباتی مایع 10 درصد گزارش شده بود، حال آن که هم اکنون براساس آخرین اطلاعات و آمار موجود کشوری میزان مصرف روغن نباتی جامد در کشور 56 و روغن نباتی مایع 44 درصد است.

وی با اشاره به وجود سیاست های اجباری استاندارد ملی ایران در خصوص میزان 10درصدی اسیدهای چرب از نوع ایزومر ترانس روغن های نباتی جامد افزود: هم اکنون می کوشیم با اعمال سیاست های تشویقی، تولیدکنندگان روغن های نباتی جامد را به سمت کاهش میزان اسید چرب ترانس زیر 10 درصد تشویق کنیم.