آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
سلامت
۵

رابطه حیوانات خانگی و خروپف

گروه سلامت: پژوهشگران سوئدی اعلام کردند: احتمالاخروپف کردن در سنین بزرگسالی در بین کسانی که به هنگام کودکی حیوانات خانگی داشته اند، بیشتر است.

پژوهشگران می گویند؛ این کشف می تواند فقط یک هشدار احتمالی باشد چرا که خروپف شدید به هنگام خواب با مرگ زود هنگام، ابتلابه بیماری قلبی و سکته مغزی در ارتباط است.

در این مطالعات، متخصصان مرکز تحقیقات بیمارستان دانشگاهی اومی خاطرنشان کردند که تماس با سگ خانگی در دوران کودکی خطر خروپف کردن در بزرگسالی را تا 26 درصد افزایش می دهد. این پژوهشگران می گویند که تورم آلرژیک می تواند شکل مجاری تنفسی فرد را تغییر دهد.

آمارها حاکیست که از 15 هزار و 556 داوطلب سوئدی، نروژی، ایسلندی، دانمارکی و استونیایی که در این تحقیقات حضور داشتند از هر 5 نفر تنها یک نفر به عادت خروپف شدید دچار بودند که حداقل 3 شب در هفته دچار این حالت با صدای بسیار بلند و آزار دهنده می شدند.

البته این پژوهشگران با در نظر گرفتن فاکتورهای دیگر خاطرنشان کردند عوامل مختلفی در خروپف کردن افراد نقش دارند که از جمله آنها ابتلابه عفونت دستگاه تنفسی قبل از سن 2 سالگی، عود کردن عفونت گوش در دوران کودکی و یا بزرگ شدن در یک خانواده پرجمعیت است.