آرشیو سه‌شنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۶۴
ایران
۱۵

آتش سوزی در گلستان همچنان ادامه دارد

باد هم به کمک آتش آمد

گروه شهرستان ها: باد به عنوان یکی از عناصر چهارگانه طبیعی به کمک عنصر دیگر یعنی آتش آمده تا اطفای حریق جنگل گلستان همچنان بی نتیجه باقی بماند.

این در حالی است که در روزهای اولیه این آتش سوزی (26 مرداد) مسوول ستاد حوادث غیرمترقبه گلستان خبر داده بود که از وسعت این آتش سوزی جلوگیری شده است اما برخلاف گفته های این مسوول در گفتگو با مهر، این آتش سوزی همچنان ادامه یافت و خسارت های زیادی به پارک ملی گلستان وارد آورد. البته در این راه وزش باد هم به آتش کمک کرد.

رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان گلستان حالادر گفتگو با ایسنا از ارسال 2 بالگرد از طرف هوانیروز و 2 بالگرد از سوی نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به منطقه خبر می دهد.

دکتر دلاور نجفی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اما با اشاره به این که پیشروی آتش سوزی پارک ملی گلستان مهار شده است، به ایسنا می گوید: در عین حال با توجه به خشکی هوا و وزش باد، خطر همچنان این پارک ملی را تهدید می کند.

وی با اشاره به این که برآورد می شود حدود یکصد هکتار از اراضی پارک ملی گلستان در اثر این آتش سوزی نابود شده باشد، افزود: متاسفانه به رغم هماهنگی های انجام شده، 4 فروند بالگردی که برای مهار آتش سوزی به محل اعزام شده بودند، با 48 ساعت تاخیر به محل رسیدند که در حال حاضر تنها 3 فروند از آنها فعال است. معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، از عملکرد ستاد حوادث غیرمترقبه کشور، انتقاد می کند و می گوید: سازمان حفاظت محیط زیست، تجهیزات اطفای حریق و بالگرد در اختیار ندارد، چرا که خاموش کردن آتش سوزی در این مناطق بر عهده ما نیست و وظیفه ستاد حوادث غیرمترقبه است.

با گذشت 9 روز از آتش گرفتن یکی از قدیمی ترین پارک های ملی و نخستین پارک ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسکو، این بار وزش باد نه تنها تلاش مسولان اطفا را بی ثمر کرده است، بلکه شرایط این پارک را نیز بحرانی ساخته است.پارک ملی گلستان در منتهی الیه جنگل های خزری واقع است.