آرشیو دوشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۱۵
ایران زمین
۲۳

کاهش 80 درصدی تولید عسل در اصفهان

اصفهان- خبرنگار«ایران»:عسل اکسیری پرارزش است که در تمام طول تاریخ به عنوان یک غذای خوش طعم و شفابخش مورد توجه بشر بوده است.

بهترین خاصیت عسل، ضد میکروب بودن آن است. در حالی که عسل یک ماده کاملا خوراکی است و باید محیط خوبی برای پرورش میکروب ها باشد، ولی میکروب ها در معرض عسل نابوده شده و اجساد آنها نیز به مرور از بین می رود زیرا عسل حاوی آنتی بیوتیک و آنزیم دیاستاز است.

براساس آمار بیش از 2 میلیون و 800 هزار کلنی کندو در کشور وجود دارد که از این تعداد کندو سالانه 22 میلیون و 400 کیلوگرم عسل مرغوب تولید می شود به عبارتی از هر کندو 7 تا 10 کیلوگرم عسل مرغوب به دست می آید.

در این میان با وجود آن که استان اصفهان به لحاظ کندوی عسل رتبه نخست کشور را پارسال از آن خود کرده بود، سرما و خشکسالی امسال منجر به کاهش 80 درصد تولید عسل و از بین رفتن تعداد زیادی از کندوهای استان شد.

براساس آمار اصفهان 516 هزار و 690 کندوی عسل دارد که از این تعداد کندو بیش از 4 هزارو 700 تن عسل به دست می آید.40 درصد از کندوهای زنبور عسل استان در شهرستان نجف آباد قرار دارد تا جایی که شغل تمام مردم ساکن روستای اشن، در نزدیکی همین شهرستان زنبورداری است.کارشناس مسئول بهبود و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: علت کاهش تولید عسل سرمای زمستان گذشته و خشکسالی بوده است.

سیدمحمدمهدی طبائیان افزود: با از بین رفتن 40 درصد کلنی ها، تولید عسل نیز با 80 درصد کاهش از 4 هزار و 200 تن به کمتر از هزار تن رسیده است. وی گفت: 3 هزار و 200 نفر زنبوردار با 516 هزار کلنی زنبور عسل سالانه 105 میلیارد ریال تولید عسل داشته اند که امسال 208 هزار کلنی زنبور عسل خود را ازدست داده اند.