آرشیو دوشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۱۵
ایران زمین
۲۳

رهاسازی 85 میلیون حشره مفید در نیشابور

مشهد- خبرنگار«ایران»: بیش از 85 میلیون زنبور تریکوگراما و زنبور براکن در سطح مزارع نیشابور در خراسان رضوی پرورش داده و رهاسازی شد.

علی دهباشیان مدیر جهاد کشاورزی نیشابور با اعلام این مطلب گفت: به منظور مبارزه بیولوژیک با آفات، جهاد کشاورزی شهرستان تعهد داشته است امسال 2 کیلوگرم زنبور تریکو گراما و به تعداد 100 میلیون و 500 هزار زنبور براکن تولید کند که تاکنون 85 میلیون فروند زنبور تریکوگراما و 343 هزار زنبور براکن تولید و در مزارع و باغ ها رهاسازی شده است.

وی گفت: آزمایشگاه تولید و پرورش حشرات از سال 75 با تولید سالانه 40 میلیون حشره مفید زنبور تریکو گراما برای کنترل کرم سیب فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر تولید آن به بیش از 100 میلیون حشره مفید افزایش یافته است.

وی هدف از پرورش حشرات مفید را جلوگیری از آلودگی محیط زیست عنوان کرد و افزود: با رهاسازی این حشرات در مزارع و باغ ها می توان در کاهش استفاده از شیوه های مبارزه شیمایی و کاهش مصرف سموم و تقویت عوامل بیولوژیک در طبیعت و جلوگیری از آلودگی محیط زیست و آب های زیرزمینی گام برداشت.دهباشیان یادآور شد: حشرات تولیدی امسال در سطح 475 هکتار از مزارع گوجه فرنگی شهرستان های نیشابور، چناران، مشهد و تربت جام رها سازی شده است. مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: زنبور براکن لارو، اکثر آفات به خصوص لارو پروانه هلیوتیس را پارازیت می کند و مکمل زنبور تریکوگراما در مزارع گوجه فرنگی است.