آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۰
بانک و بیمه
۱۳

یک کارشناس اقتصادی:

کاهش تورم و انضباط مالی پول ملی را تقویت می کند

اگر دولت تورم را کاهش داده و انضباط مالی را رعایت کند، حفظ ارزش پول ملی به سرعت میسر می شود.

سعید لیلاز کارشناس اقتصادی در گفت وگو با ایسنا درباره نظام ارزش گذاری پول ملی اظهار کرد: نظام ارزش گذار پول ملی، از طریق افزایش تولید ثروت در یک کشور ممکن نیست.

وی افزود: طی 10 سال گذشته، قدرت پول ایران نسبت به دلار در صحنه بین المللی تقریبا ثابت مانده است. دلایل این امر را می توان کاهش قیمت دلار، رشد تولید ناخالص داخلی طی این سال ها و افزایش قیمت جهانی نفت در جهان دانست.

لیلاز تصریح کرد: افزایش تولید ثروت در هر کشور به تقویت ارزش پول ملی کمک می کند. نظام ارزش گذاری پول ملی در ایران، تابعی از افزایش سرعت تولید ناخالص داخلی است بنابراین برای تقویت ارزش پول ملی باید تولید ناخالص داخلی را افزایش داد.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای حفظ ارزش پول ملی، رعایت انضباط مالی توسط دولت هاست. عدم رعایت انضباط مالی اثرات سنگین و جبران ناپذیری بر ارزش پول ملی خواهد داشت.

وی با اشاره به تورم خاطرنشان کرد: از طریق افزایش نرخ تورم آسیب شدیدی به ارزش پول ملی وارد می شود. از سال 85 تا به حال، نرخ تورم در ایران چهار برابر شده است که این مساله ناشی از بی انضباطی مالی و پولی طی این سال ها است زیرا دولت هزینه های جاری و عمرانی خودش را به شدت افزایش داده و به ارزش پول ملی ضربه وارد کرده است.

لیلاز گفت: حذف صفر از اسکناس ها، منجر به تقویت ارزش پول ملی نمی شود. بانکداری الکترونیک و استفاده از اسکناس درشت نیز، موجب بهبود و تسهیل بازرگانی می شود و حتما باید انجام شود، اما به حفظ ارزش پول ملی ربطی ندارد.

وی درباره تاثیر تقویت ارزش پول ملی بر توسعه تجارت خارجی اظهار کرد: افزایش ارزش پول ملی

منجر به کاهش صادرات شده و واردات سرمایه را در پی خواهد داشت.