آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۰
بانک و بیمه
۱۳

افزایش جذب سرمایه گذاری های خارجی در افغانستان با حذف 3 صفر

شبکه خبری سی ان ان با اشاره به معرفی پول ملی جدید در افغانستان طی سال 2002 اعلام کرد این اقدام نقش مهمی در برقراری ثبات و جذب سرمایه گذاری های خارجی در این کشور داشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سی ان ان، دولت افغانستان طی سال 2002 با معرفی یک پول ملی جدید گام بلندی را برای برقراری ثبات در اقتصاد این کشور و جذب سرمایه گذاری های خارجی برداشت.

هر 46هزار افغانی قدیم در برابر یک دلار آمریکا دادوستد می شد و بانک مرکزی افغانستان در این اقدام با حذف سه صفر از پول خود افغانی جدید را جایگزین آن کرد. افغانی های جدید که در آلمان و انگلیس چاپ شده بود طی دو هفته در کشور توزیع شد.

اکنون که شش سال از معرفی پول جدید افغانستان می گذرد کارشناسان با مثبت ارزیابی کردن این اقدام می گویند: معرفی افغانی جدید نقش مهمی در اتحاد سیاسی و اتحاد ملی افغانستان داشته است.

اسکناس های جدید در قطعات 10، 20، 50، 100، 500 و 1000 افغانی چاپ شد و به مردم دو ماه فرصت داده شد تا افغانی های قدیمی را با افغانی جدید جایگزین کنند.

افغانی قدیمی در روزهای آخر عمر خود به شدت ارزشش را از دست داده بود و ارزش هر 10 هزار افغانی به کمتر از 20 سنت می رسید. با معرفی افغانی جدید 27 میلیارد قطعه اسکناس جدید جایگزین 15تریلیون قطعه افغانی قدیمی شد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ارزش پول ملی هر کشور تنها با فاکتورها و عوامل اقتصادی تعیین نمی شود، بلکه عوامل سیاسی و روانی نیز در تعیین ارزش پول ملی هر کشور موثر است.