آرشیو شنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۷
اقتصاد
۴

از امروز آغاز می شود

کاهش 199 هزار بشکه ای تولید نفت ایران

گروه اقتصاد: وزیر نفت ایران گفت: براساس تصمیم کشورهای صادر کننده نفت(اوپک) تولید نفت خام ایران از اول نوامبر2008 میلادی (امروز) براساس سهمیه تعیین شده 199 هزار بشکه در روز کاهش می یابد.

غلامحسین نوذری با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران، افزود: براساس توافق صورت گرفته بین اعضای اوپک انتظار داریم همه کشورها طبق سهمیه اعلام شده تولید نفت خود را کاهش دهند. وی افزود: با توجه به مسوولیت ایران درکمیته نظارت بر بازار اوپک، به طور قطع اعمال سهمیه بندی ها را ازسوی کشورهای عضو دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی، این میزان کاهش تولید ازسر جمع نفت تولید شده از همه میادین کشور که به جزیره خارک منتقل می شود، کم خواهد شد.

وی درخصوص این که این تصمیم اوپک تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: تا زمانی که بتوانیم به ثباتی در بازار نفت برسیم و اوپک به تصمیم جدیدی در این زمینه برسد، این روند ادامه خواهد داشت.

وزیر نفت درمورد پیشنهاد دبیر کل اوپک برای برگزاری اجلاس اضطراری دیگر قبل از اجلاس اضطراری ماه دسامبر، اظهار کرد: به نظر من هم اگر روند نزولی قیمت نفت در بازار ادامه یابد، به طور قطع اوپک دوباره اجلاس اضطراری تشکیل خواهد داد. وی، همچنین یادآور شد: این توافقی بود که بین اعضای اوپک صورت گرفت که قبل از اجلاس دسامبر درالجزایر اجلاس فوق العاده دیگری برگزار شود، اما ما امیدواریم بازار نفت به تثبیت برسد.

نوذری درخصوص پیشنهاد وزارت نفت برای تعیین قیمت نفت در بودجه سال آینده بین 45 تا 50 دلار،گفت: تنظیم بودجه نیاز به کار دقیق کارشناسی دارد که معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری دراین زمینه فعالیت می کند و به طور قطع موقع تصویب بودجه در هیات دولت، مباحث لازم عنوان می شود.

وزیر نفت با بیان این که باید ببینیم وضعیت بازار نفت چگونه پیش می رود،افزود:شرایط اقتصادی جهان بسیار سخت است و اقتصاد کشورها با چالش جدی روبه روست.

وی با بیان این که برای عبور از این وضعیت به همکاری همه کشورها نیاز داریم، گفت: همه پیش بینی ها نشان می دهد خروج از این شرایط اقتصادی، زمانبرخواهد بود.