آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۶۹
ایران زمین
۱۹

ایجاد منطقه تکثیر یوزپلنگ در خراسان شمالی

بجنورد - خبرنگار«ایران»: نخستین سایت تکثیر گونه نادر یوزپلنگ آسیایی در کشور در استان خراسان شمالی آماده بهره برداری شد.

محسن شهریاری، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: این طرح در منطقه حفاظت شده میاندشت شهرستان جاجرم به عنوان اصلی ترین خاستگاه یوزپلنگ در ایران به اجرا درآمده است. وی با بیان این که در این سایت تکثیر یوزپلنگ به شیوه نیمه اسارت صورت می گیرد، افزود: برای این طرح 2‎/5 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و 120 هکتار از زمین های این منطقه فنس کشی شده است.

شهریاری بیان داشت: بزودی چند قلاده یوزپلنگ بالغ در این سایت رهاسازی شده و کار تکثیر این گونه کمیاب جانوری برای نجات آن از خطر انقراض آغاز می شود.

وی تصریح کرد: یوزپلنگ ایرانی از گونه های نادر جانوری است که براساس گزارش های موجود تنها 45 قلاده از آن به صورت پراکنده وجود دارد. شهریاری اظهار داشت: تاکنون در راستای حفاظت از یوزپلنگ در کشور تنها طرح حفاظت اجرا می شده که برای نخستین بار طرح تکثیر نیمه اسارت در سطح کشور در این استان به اجرا درمی آید. وی افزود: طرح حفاظت از یوزپلنگ در مناطق زیست محیطی در افزایش شمار آنها تاثیری نداشت که با اجرای طرح تکثیر یقینا شمار یوزپلنگ ایرانی افزایش خواهد یافت. مدیر کل محیط زیست خراسان شمالی وجود دام فراوان در مرتع، حمله وحوش و سگ های گله به یوز و توله های آن و دسترسی سخت گونه یوزپلنگ به غذا را از عوامل عدم افزایش جمعیت این گونه جانوری عنوان کرد. شهریاری افزود: در اجرای طرح تکثیر یوزپلنگ، طعمه مورد نیاز آن مانند آهو و خرگوش نیز با استفاده از روش تکثیر در سایت رهاسازی می شود تا یوزها برای تامین غذای خود به شکار آن بپردازند. به گفته وی هم اکنون 9قلاده یوزپلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده میاندشت جاجرم و بهکده رضوی وجود دارند.