آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۶۹
داخلی
۳

در نامه ای به دبیر شورای عالی امنیت ملی مطرح شد

درخواست سولانا برای ادامه گفت وگو با ایران

• هماهنگ کننده سیاست خارجی

اتحادیه اروپا و نماینده گروه 1+5:

برادامه راه حل دیپلماتیک تاکید داریم

•گفت وگوهای مردادماه با باقری، معاون

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران

سازنده بود وضروری است این گفت وگوها

با هدف روشن شدن نکات اندک باقی

مانده ادامه یابد

گروه سیاسی خاویر سولانا در نامه ای به سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خواستار ادامه گفت وگوها با جمهوری اسلامی ایران شد.

خاویر سولانا، هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده 6 کشور در گفت وگو با ایران در این نامه که روز پنجشنبه به نمایندگی کشورمان در بروکسل تحویل داده شد، همچنین بر تعهدش و کشورهای 1+5 بر ادامه راه حل دیپلماتیک تاکید کرد. سولانا با «قابل درک دانستن» سؤالات ایران در مورد پیشنهادهای 1+5، گفت وگوهای مرداد ماه معاونش با باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت مالی کشورمان را سازنده توصیف کرد و خواستار ادامه این گفت و گوها با هدف «روشن شدن نکات اندک باقیمانده» شد.

نامه سولانا در پاسخ به نامه یک ماه پیش دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان است که 15 مهرماه برای وی ارسال کرد. سعید جلیلی در نامه خود با یادآوری رویکرد راهبردی و سازنده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات با 1+5، بسته پیشنهادی ایران را تامین کننده بستری مشترک برای گفت وگو درباره نگرانی های مشترک دانسته بود.

در نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتقاد از کشورهای 1+5 آمده بود: آن گاه که سؤالی منطقی طرح می شود شایسته است طرف گفت وگو به جای استفاده از ابزار فشار سعی در ارائه پاسخ منطقی داشته باشد.