آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
ایران زمین
۱۹

ایران در عراق تراکتور می سازد

تبریز-خبرنگار«ایران»: جمهوری اسلامی ایران در عراق خط مونتاژ تراکتور ایرانی راه اندازی می کند.

براساس یادداشت تفاهم همکاری که که ما بین «علی حسین کاظم البهادلی» وزیر کشاورزی عراق و «محمدرضا زمانلو» مدیر عامل شرکت تراکتورسازی ایران به امضا رسید، مقرر شد طرف عراقی زمینه ایجاد خط مونتاژ تراکتورهای ایرانی در این کشور را فراهم کند.

مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران درباره این تفاهمنامه گفت: براساس توافق حاصل شده شرکت تراکتورسازی ایران 800 دستگاه تراکتور مورد نیاز طرف عراقی را تامین خواهد کرد.

وی ارزش این میزان محصول صادراتی به کشور عراق را 14 میلیون و 405 هزار دلار اعلام کرد و اظهار داشت: همچنین شرکت تراکتورسازی ایران متعهد شد معادل بیش از 7 میلیون دلار، دیگر ماشین آلات و ادوات کشاورزی سفارشی وزارت کشاورزی عراق را تامین کند.مدیرعامل شرکت تراکتورسازی ایران یادآور شد: به منظور توسعه صادرات، دستیابی به بازار کشورهای آمریکایی از جمله آمریکای لاتین، شیلی، نیکاراگوئه، آرژانتین، برزیل و بولیوی در دست مطالعه است.

«علی حسین کاظم البهادلی» وزیر کشاورزی عراق نیز در این دیدار با اشاره به زمینه های همکاری دو کشور ایران و عراق گفت: دولت عراق مایل است از تجربیات جمهوری اسلامی ایران در بخش کشاورزی بهره مند شده و بخشی از نیاز خود به ماشین آلات و ادوات کشاورزی را از کشور دوست و همسایه خود تامین کند.وی گفت: بخش اعظمی از تنها کارخانه تراکتورسازی عراق در جریان جنگ اخیر از بین رفت که در حال حاضر فرآیند بازسازی آن آغازشده است.

البهادلی در تشریح وضع کشاورزی عراق با بیان این که متاسفانه این کشور از تولید محصولات دامی و کشاورزی مورد نیازش ناتوان است، تصریح کرد: عراق با الگو قراردادن جمهوری اسلامی ایران، در حال برنامه ریزی برای رسیدن به خودکفایی در حوزه کشاورزی و دامی است.