آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
حوادث
۲۲

محدودیت های رانندگی با گواهینامه های «ب1»

گروه حوادث دارندگان گواهینامه های «ب1» مجاز به رانندگی با تاکسی نیستند و داشتن گواهینامه «ب2» برای رانندگی تاکسی، سرویس مدارس، ون، خودروهای آموزشی، کامیونتها و وانت ها ضروری است.

سرهنگ «حسن رضایی مجد» - رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس کشور - با اعلام این خبر به ایرنا گفت: پلیس در صورت مشاهده افرادی که با گواهینامه «ب1» با وسایل نقلیه عمومی رانندگی کنند می تواند خودرو را متوقف و به پارکینگ منتقل کند. وی همچنین در مورد افرادی که گواهینامه «ب1» مشروط نقص عضو دارند نیز گفت: شرط رانندگی با خودروهای عمومی داشتن گواهینامه «ب2» است. حال با توجه به اینکه این افراد مجاز به داشتن گواهینامه «ب2» نیستند، پس نمی توانند با این خودروها نیز رانندگی کنند. رضایی مجد همچنین اتباع خارجی را مجاز به دریافت گواهینامه «ب2» ندانست و گفت: دارندگان «پایه 2» قدیمی بدون نیاز به گواهینامه «ب2» می توانند با خودروهای عمومی رانندگی کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه راهور ناجا گفت: کتاب های آموزش رانندگی ویژه آزمون گواهینامه «ب2» چاپ و در اختیار مراکز مجاز گذاشته شده است. وی درباره دارندگان بالای 70 سال گواهینامه نیز اظهار داشت: بر مبنای ماده (27) و تبصره پنج آئین نامه راهور مدت اعتبار انواع گواهینامه پنج سال است اما افرادی که بیش از 70 سال دارند لازم است هر دو سال یک بار برای تست سلامت روانی و جسمانی به مراکز صدور گواهینامه مراجعه کنند.