آرشیو یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۲
اجتماعی
۴

از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شد

هشدار درباره اعزام زائران آزاد حج تمتع

• برخی شرکت های سعودی از طریق سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد زائران ایرانی را در ازای 7 میلیون تومان به صورت آزاد، به حج تمتع اعزام می کنند

• زائرانی که به طریق آزاد اعزام می شوند در مراحل مختلف حج از خدمات مرسوم و معمول، اسکان و بیمه و دیگر امتیازات محرومند

• تاکنون چندین بار به سفارت و کنسولگری عربستان در مشهد نسبت به خودداری از اعزام زائر آزاد تذکر داده شده است

• حضور زائران آزاد در «منا» به دلیل محدودیت های مکان و فضا، موانع مضاعفی را در امر رسیدگی به حاجیان رسمی

ایجاد می کند

گروه اجتماعی: تعدادی از متقاضیان حج تمتع از طریق برخی شرکت های سعودی به صورت آزاد به عربستان اعزام می شوند.

مصطفی خاکسار قهرودی رئیس سازمان حج و زیارت با تایید این مطلب گفت: ما این کار را تایید نمی کنیم زیرا این زائران از خدمات مرسوم و معمول و اسکان و بیمه و دیگر امتیازات محروم هستند.

وی افزود: ما تاکنون چند بار از سفارت و سرکنسول عربستان در مشهد خواستیم تا این کار را نکنند. رئیس سازمان حج و زیارت درباره دلایل مخالفت با این اقدام سفارت عربستان اظهار داشت: از آنجا که سفارت و مراجع مربوطه فقط کار اعزام را انجام می دهند و بقیه فعالیت های آن همانند خدمات رسانی زائران ایرانی به صورت مرسوم به عهده ما قرار می گیرد، این تعداد زائران مازاد مشکلاتی را برای ما در امر خدمات رسانی ایجاد می کند.

قهرودی با اعلام برخی محدودیت ها همانند مشکل مکان و فضا در «منا» برای ساماندهی حجاج ایرانی، حضور زائران آزاد را مانعی مضاعف در امر رسیدگی به امور حاجیان رسمی دانست.

قهرودی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما درباره اخذ هزینه 6 میلیون تومان از این زائران اعلام کرد: من هم مانند شما هزینه سفر آزاد به حج تمتع را تا 7 میلیون تومان شنیده ام که البته برخی از این هزینه ها صرف منافع دلالان می شود که در این باره فعالیت می کنند. در صورتی که هزینه های یک زائر مناسک حج با حداکثر امکانات توسط سازمان حج 3 میلیون تومان است و گرفتن مبلغ 6 تا 7 میلیون تومان از زائران آزاد جای تامل دارد.