آرشیو یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۲
صفحه آخر
۲۸

«همشهری کین» اورسن ولز بهترین فیلم تاریخ سینما شد

فیلم «همشهری کین»، شاهکار سینمایی اورسن ولز در سال 1941 بر صدر فهرستی از صد فیلم برتر تاریخ سینما به انتخاب منتقدان نشریه معتبر کایه دو سینما قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار «ایران» به نقل از ایندیپندنت این فیلم جاودانه تاریخ سینما که روایتگر آرمان های بلندپروازانه یک جوان ثروتمند و به فساد و رسوایی کشیده شدن زندگی اوست از سوی منتقدان این نشریه معتبر سینمایی که یکی از تاثیرگذارترین مجلات سینمایی تاریخ مطبوعات است، به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما شناخته شد. این نخستین باری نیست که «همشهری کین» به عنوان بهترین فیلم تاریخ سینما انتخاب می شود و پیشتر نیز بی بی سی با انجام یک نظرسنجی مشابه این فیلم را برگزیده بود. بر پایه این گزارش رده دوم این فهرست به طور مشترک به فیلم «شب شکارچی» از چارلز لاتن و فیلم فرانسوی «قاعده بازی» ساخته ژان رنوار در سال 1939 رسید و از «طلوع» به عنوان سومین فیلم برتر تاریخ سینما یاد شد. این فیلم محصول سال 1927 از کارگردانی به نام فریدریش ویلهلم مورنائو است. ایندیپندنت می نویسد: «اگرچه منتقدان مجله کایه دو سینما به آثار درخشان تاریخ سینما همچون «آواز در باران» (1952)، «جویندگان» (1956) و «سرگیجه» (1958) در فهرست خود اشاره کرده اند اما جای خالی برخی ساخته های باشکوه تاریخ سینما نظیر «لارنس عربستان» از دیوید لین که از سوی انستیتو فیلم امریکا یکی از صد فیلم برتر تاریخ سینما برشمرده شده، خالی است.

همچنین به رغم حضور پررنگ فیلم های امریکایی و فرانسوی حتی یک فیلم بریتانیایی نیز در این فهرست حضور ندارد که البته سردبیر مجله کایه دو سینما آن را غیر عمدی اعلام کرد.