آرشیو یکشنبه ۳ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۲
صفحه آخر
۲۸

انتشار تذکرة الخطاطین برای نخستین بار در ایران

کتاب «تذکرة الخطاطین» اثر میرزا محمدعلی سنگلاخ خراسانی برای نخستین بار در ایران منتشر می شود.

مهدی قربانی مدیر انتشارات قاف با اعلام این خبر به فارس گفت: این کتاب نفیس تنها یک بار در سال 1295 هجری قمری در استانبول به صورت چاپ سنگی انتشار یافت. در سال 1384 با مطالعه کتاب «هزار و یک کلمه» آیت الله حسن زاده آملی به ارزش کتاب «تذکرة الخطاطین» پی بردیم و پس از انجام فیش برداری های لازم، در سال 1385 دست به تحقیق وسیعی درباره این کتاب و مؤلف آن زدیم و به یاری خدا این اثر گرانسنگ بزودی در قطع رحلی و با تنظیم پیشگفتار و فهرست مطالب و اعلام، به سبک چاپ سنگی به زیر چاپ می رود.

مدیر انتشارات قاف در توضیح شخصیت نویسنده این کتاب تصریح کرد: میرزا محمدعلی سنگلاخ خراسانی حدود 160 سال پیش و در دوره قاجاریه در خراسان متولد شده و در نوجوانی به خطاطی هنرمند و زبردست تبدیل می شود و آوازه اش در نقاط مختلف ایران و خارج از ایران نیز می پیچد و سفرهای طولانی و متعددی را آغاز می کند، اما در دهه هشتم عمر خود تصمیم می گیرد سنگی بسازد تا بر سر مزار حضرت محمد (ص) قرار بگیرد. این سنگ که با نام «سنگ بسم الله» شهرت یافت در سال 1270 از مصر به تبریز منتقل شد و پس از هشت سال آماده شد، اما به دلایلی وی موفق به نصب این سنگ نشد و در نهایت سنگ بسم الله بر مزار خود میرزا محمد علی نصب شد.

قربانی گفت: این سنگ مرمر یکپارچه و زیبا، اکنون در موزه آذربایجان در خیابان امام خمینی (ره) شهر تبریز و جنب مسجد کبود قرار دارد.