آرشیو دوشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۷، شماره ۴۱۰۰
اجتماعی
۴

کلیات لایحه رسیدگی به جرایم اطفال تصویب شد

رسیدگی به جرایم افراد کمتر از 18 سالدر دادگاه های نوجوانان

گروه اجتماعی- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 154 رای موافق کلیات لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان را تصویب کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، لایحه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان به پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه 11 آذر 83 هیات وزیران تصویب شده بود و در نوبت رسیدگی مجلس قرار داشت.

این لایحه با هدف ایجاد فضایی مناسب و متناسب با منافع کودک و جامعه به لحاظ فقدان قدرت تمیز کامل در این قشر، تفاوت منشا بزهکاری در آنان، برقراری محیط صمیمانه میان کودک و مقامات قضایی و در مجموع رسیدگی به جرایم آنها متناسب با شخصیت و روحیه کودکان و نوجوانان، به مجلس ارائه شده است.

از دیگر اهداف ارائه این لایحه به مجلس، توجه به تبعات منفی ناشی از مجازات این افراد از جمله تقویت نابسامانی ها و افزایش حس عناد به جامعه و ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی در آنان و نیز اجرای بند 2 اصل 158 قانون اساسی اعلام شده است. در صورت تصویب نهایی این لایحه، به همه جرایم افراد کمتر از 18 سال در دادگاه های اطفال و نوجوانان رسیدگی خواهد شد. همچنین با تصویب نهایی آن، اطفال در صورت ارتکاب جرم از مسئولیت کیفری مبرا خواهند شد و تربیت آنان با نظر دادگاه خواهد بود. این لایحه 55 ماده و 5 فصل درباره تشکیلات و صلاحیت آئین دادرسی اعم از تحقیقات و ترتیب رسیدگی، آرا، تصمیمات، تخفیف مجازات و تعلیق اجرای آن، کانون اصلاح و تربیت و سایر مقررات دارد.