آرشیو پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۶
مسکن و عمران
۷

شناسایی املاک و اراضی ذخیره در تهران

قائم مقام اداره کل شهرسازی و طرح های شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: با تعیین زمین های مناسب با طرح املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران، نخستین گام در نهایی شدن ضوابط طرح تفضیلی جدید تهران برداشته شد.

مهندس مجید پاکساز، قائم مقام اداره کل شهرسازی و طرح های شهری، در گفت وگو با خبرنگار سما با بیان این مطلب گفت: براساس مصوبه 454 کمیسیون ماده 5، اداره تدوین ضوابط و مقررات و صدور پروانه در معاونت شهرسازی و معماری تهران موظف شده اند تا در یک دوره زمانی سه ماهه، ضوابط و مقررات ساخت و ساز شهری را بر پایه طرح های تفضیلی جدید شهر تهران آماده و به کمیسیون ماده5 ارائه کنند.

وی با اشاره به این که تاکنون ضوابط مشخصی برای اجرای طرح تفضیلی جدید تدوین نشده است، افزود: برای نخستین بار در طرح تفضیلی تهران، واژه «محدوده های املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران» استفاده شده است که می تواند جزو مهم ترین ارکان ضوابط طرح تفضیلی جدید محسوب شود. وی با بیان دلایل ضرورت تعیین املاک و اراضی ذخیره توسعه و نوسازی شهر تهران گفت: شهر، محیط زنده و پویایی است که نمی توان برای آینده ساکنان آن به طور کامل تصمیم گیری کرد، به همین دلیل مجموعه هایی از املاک و زمین هایی به عنوان ذخیره طرح های آتی شهری شناسایی شده تا کمبودهای تجهیز و فضاهای شهری با فرض ثابت ماندن سقف جمعیتی در آن فضاها برنامه ریزی و طراحی شود.

پاکساز خاطر نشان کرد: تعیین این اراضی از ابتدای تدوین طرح های تفضیلی آغاز شده است و این زمین ها بیشتر در املاک مناطق حاشیه ای تهران مانند مناطق 4، 18، 19، 20، 21 و 22 در نظر گرفته شده است.