آرشیو پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۶
نگاه سوم
۳۲
ادبیات

جایزه هوشنگ گلشیری امسال هیچ برگزیده ای ندارد

نگاه سوم- هیات داوران هشتمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری: کامران بزرگ نیا، محمد چرم شیر، محمود حسینی زاد، نسیم خاکسار، علی خدایی، ناهید طباطبایی و لیلی گلستان، در بیانیه شان نوشته اند:...

«هیات داوران هشتمین دوره جایزه هوشنگ گلشیری بعد از معرفی نامزدهای مرحله اول از جانب گروه کاری جایزه بنیاد گلشیری، بررسی و داوری این آثار را آغاز کردند و بنا بر سنت هرساله، نخست به انتخاب آثار برتر از میان نامزدهای مرحله اول پرداختند و این آثار را به گروه کاری جایزه معرفی کردند. اما در گام دوم، هر یک از داوران به بیان دغدغه های خود در زمینه افت کیفیت آثار پرداخته و نگرانی های خود را از این روند نزولی بیان داشت. جمع بندی نظرها بر وجود دو گزینه تاکید داشت: آیا در وضعیت فعلی، ادامه روند گذشته و تکیه کردن بر این ایده که جایزه هوشنگ گلشیری می تواند حامی همین ادبیات موجود باشد، گزینه ای منطقی است یا حفظ ملاک ها و عدم عدول از آنها؟ داوران هشتمین دوره جایزه به اتفاق بر تحقق گزینه دوم پای فشردند و این گزینه را به عنوان راهکار این دوره جایزه هوشنگ گلشیری انتخاب کردند.»

آنها عنوان کرده اند: «بر اساس این تفکر و با توجه به شرایط غریب تولید ادبیات داستانی در این دوره زمانی، هیات داوران هیچ یک از آثار معرفی شده در سه بخش «مجموعه داستان»، «مجموعه داستان اول» و «رمان اول» را حائز شرایط دریافت جایزه هوشنگ گلشیری ندانست.»