آرشیو پنجشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۲۶
بازار دیجیتال
۲۶
نکته

چند نکته برای خرید مانیتور

بازار دیجبتال- استفاده از مانیتورهای LCD طی سال های اخیر به شدت رواج یافته است و امروزه اکثر کاربران کامپیوتر از نمایشگرهای LCD استفاده می کنند.

اما نکته ای که اینجا مطرح است این است که یک مانیتور LCD باکیفیت چه ویژگی هایی باید داشته باشد و هنگام خرید این کالابه چه نکاتی باید توجه کرد.

طبق اعلام بنایی، یک فروشنده مانیتور مهمترین مزیت داشتن یک مانیتور LCD این است که کاربر یک مانیتور LCD تصویری شفاف تر با میزان ناهمگونی کمتر و گرافیک بسیار بالاتری خواهد داشت.

از لحاظ اندازه نیز مانیتورهای LCD نسبت به سایر مانیتورها حجم کمتری اشغال می کنند و تصویر در آنها لرزش کمتری دارد، پس کاربر کمتر دچار سردرد می شود. به گفته این فروشنده روی صفحه مانیتورهای LCD با ماده ای مات پوشیده شده است که نور کمتری را نسبت به CRTها منعکس می کند.

یعنی کاربران مانیتورهای LCD بازتاب کمتری داشته و می توانند تصاویر را بهتر ببینند.به گفته این فروشنده، هنگام خرید این کالاباید به نکاتی توجه شود که وضوح تصویر، نسبت کنتراست، شدت روشنایی، سایز و زاویه دید از مهم ترین آنها است.این فروشنده می گوید: نسبت کنتراست معرف قدرت مانیتور است و هرچه میزان کنتراست افزایش یابد، مانیتور تصویری واضح تری به نمایش می گذارد.وی می گوید: در حال حاضر اکثر مانیتورهای موجود در بازار نسبت کنتراستی حدود 1000:1 یا 800:1 دارند.

شدت روشنایی مانیتور نیز عامل مهم دیگری است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد و معرف میزان روشنایی کلی مانیتور است. به گفته این فروشنده، درحال حاضر اکثر مانیتورها شدت روشنایی در حد 300cd/m2 دارند. سایز و اتصالات مانیتور نیز به استفاده و توقع کاربر از مانیتور بستگی دارد. به گفته وی، مانیتورهای سایز بزرگ برای گیمرها، گرافیست ها و تدوین گران سینما مناسب است و برای سایر کاربران انتخاب مانیتورهای 17 یا حتی 15 اینچ مناسب است.اتصالات و تجهیزات اضافی مانیتور نیز شامل پورت های سریال، usb و... و اسپیکر و موتور پردازش تصویر و... است که بستگی به استفاده کاربر دارد.