آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۴۰
خودرو
۱۶

سیستم جدید برای ترخیص خودرو

ایسنا - نصب سیستم جدید صدور گواهی ترخیص خودرو در گمرک طراحی شده و در حال حاضر در گمرک شهید رجایی در مرحله تست است.

کاخکی، مدیرکل آمار و اطلاعات گمرک، اظهار داشت که گمرک با همکاری راهنمایی و رانندگی و ستاد مدیریت حمل ونقل سوخت سیستمی را برای ثبت دقیق تعداد واردات خودرو بر حسب مدل طراحی شده که در مرحله تست قرار دارد.

وی افزود: براساس این سیستم، گواهی خودرو براساس خوردوهایی که وارد می شوند صادر خواهد شد چرا که در حال حاضر برای هر خودرویی که وارد می شود از سوی گمرک یک گواهی به راهنمایی و رانندگی ارسال و سپس از سوی راهنمایی و رانندگی نیز گواهی دیگری صادر و شماره گذاری می شود.

کاخکی اظهار کرد: امید است به زودی سیستم جدید ثبت خودروهای وارداتی که براساس شماره، مارک، مدل، شماره شاسی، شماره موتور و ریزترین مشخصات است مشکل فعلی در زمینه خلاء وجود آمار دقیق برطرف شود.

مدیرکل آمار و اطلاعات گمرک با بیان اینکه تا اواخر فروردین ماه سال آینده استفاده از این سیستم وارد مرحله نهایی می شود پیش بینی کرد: برای نصب کامل این سیستم در گمرک حدود شش ماه زمان نیاز باشد.

وی افزود: این سیستم در گمرکاتی که مجاز به واردات خوردو هستند شامل گمرک شهید رجایی، باهنر، شهریار، جنوب تهران، شیراز و سایر گمرکات مجاز استفاده خواهد شد.

مدیرکل آمار و اطلاعات گمرک درباره مزایای استفاده از این سیستم گفت: با راه اندازی این سیستم، مراحل صدور پروانه ترخیص سریع تر طی می شود و علاوه بر فراهم آمدن امکان تبادل الکترونیکی از جعل و بروز تخلفات احتمالی هم جلوگیری می شود.