آرشیو سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۷، شماره ۱۷۴۰
خودرو
۱۶

برای کاهش قیمت نباید به خودروسازان فشار آورد

یسنا - در خصوص کاهش قیمت خودرو نباید خیلی به خودروسازان فشار آورد، چراکه تجربه نشان داده فشار زیاد در این زمینه آنها را به سمت تولید چهار چرخه های بی کیفیت سوق داده است.

ااوستا گودرزی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت، با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: این انتظار برای کاهش قیمت ها چیزی است که از سوی رسانه ها به مردم القا شده است که به واسطه کاهش قیمت های جهانی، قیمت خودرو نیز کاهش یابد، ولی باید دید که در چه محیط اقتصادی در حال زندگی هستیم. چنین انتظاری تنها در یک محیط رقابتی امکان پذیر است.

وی افزود: وقتی باید حرف از کاهش قیمت ها و تاثیر آن بر روی قیمت های داخلی به میان آورد که قوانین ضد انحصاری وجود نداشته باشد و تولید در شرایط رقابتی انجام شود، اما آیا واقعا چنین شرایطی وجود دارد؟

او با اشاره به اینکه خودروسازان جهانی در یک شرایط رقابتی مجبور به کاهش قیمت ها هستند، یادآور شد: وجود انحصار داخلی و نبود رقابت دو عاملی بوده که خودروسازان ما را در چنین شرایطی قرار داده است تا کاهش قیمت های جهانی نیز تاثیری بر روند فعالیت های آنها نداشته باشد، بنابر این کسی نمی تواند آنها را مجبور به کاهش قیمت ها کند؛ چرا که با اتحاد داخلی که در چنین بازاری وجود دارد، دلیلی برای کاهش قیمت ها نیست.

گودرزی، با بیان اینکه متاسفانه تیغ فشار کاهش قیمت ها فقط متوجه صنایع خودروسازی بوده است، یادآور شد: در حال حاضر خودروسازی در حال انجام همان کاری است که سایر ارکان صنعت در حال انجام آن هستند. خودروسازان داخلی مدت ها است که با سود کم با توجه به ثبات قیمت خودرو در حال کار کردن هستند، حال که قیمت های جهانی کاهش یافته، حاشیه سود آنها کمی بیشتر شده و توانسته اند نفسی تازه کنند.