آرشیو شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۷۷۴
بازرگانی
۵

آل اسحاق:رشد 20درصدی صادرات در سال 88 امکان پذیر نیست

پیش بینی مسوولان برای رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری با توجه به کاهش نرخ کالاو افت تقاضا در بازارهای جهانی غیرممکن است.

رییس اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با «موج» با اعلام این مطلب اظهار داشت: طی 6 ماه نخست سال گذشته آمار صادرات غیرنفتی کشور رو به رشد بود؛ اما با وقوع بحران مالی در جهان در نیمه دوم سال 87 شاهد کاهش آهنگ صادراتی کشور بودیم.

یحیی آل اسحاق با اشاره به کاهش آهنگ صادرات کشور در سال گذشته گفت: با توجه به کاهش قیمت مواد اولیه کالادر بازارهای جهانی و افت تقاضا از سوی بازار کشورهای هدف، رشد 20 درصدی صادرات غیرنفتی در سال جاری غیرممکن است.

رییس اتاق بازرگانی تهران کاهش قیمت نفت را یکی از عوامل موثر در کاهش صادرات غیرنفتی دانست و افزود: پس از کاهش قیمت نفت در دنیا شاهد کاهش نرخ مواد اولیه هستیم؛ بنابراین نباید انتظار رشد صادرات غیرنفتی را داشته باشیم.

آل اسحاق با تاکید بر اینکه هیچ یک از عوامل موثردر رشد صادرات غیرنفتی کشور وجود ندارد، اذعان داشت: با توجه به نبود عوامل موثر در رشد صادرات نمی توان ادعایی مبنی بر افزایش 20 درصدی صادرات غیرنفتی را داشت.

رییس اتاق بازرگانی تهران تغییر سیاست ارزی کشور را تنها راهکار جهت افزایش صادرات کشور برای سال 88 معرفی کرد و گفت: مسوولان تنها با افزایش نرخ دلار می توانند میزان صادرات کشور در سال جاری را افزایش دهند.

رییس اتاق بازرگانی تهران در خصوص تعیین میزان نرخ سود بانکی گفت: در تعیین نرخ سود بانکی باید میان نرخ تورم و سود بانکی رابطه مناسبی برقرار باشد تا بتوان دارایی های مردم را حفظ کرد.

آل اسحاق تصریح کرد: با ثبات نرخ بانکی نه مخالف و نه موافقم؛ چون اقتصاد مانند یک موجود زنده است و باید همه عوامل دخیل در اقتصاد به صورت هماهنگ با یکدیگر به پیش بروند.