آرشیو شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۴۲
سیاسی
۲

سولانا: بیانیه ایران فرصت جدیدی برای پیشبرد گفتگوهاست

گروه سیاسی: رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیانیه 4 ماده ای ایران را که پاسخی به بیانیه 1+5 بود، حاوی موادی سازنده دانست که فرصت جدیدی برای پیشبرد گفتگوها در فضای عادلانه و احترام متقابل است.

جمهوری اسلامی ایران در بیانیه رسمی که پاسخی است به بیانیه اخیر گروه 1+5 بر گفتگوهای سازنده و عادلانه مبتنی براحترام متقابل تاکیدکرده است و آن را تنها راه حل مشکلات موجود دانسته و برتداوم همکاری های خود در چارچوب NPT همانند سایر اعضا با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است.

متکی: بسته جدید را براساس تحولات اخیر جهانی تدوین خواهیم کرد

وزیر امورخارجه کشورمان تهیه و تدوین بسته جدید پیشنهادی ایران به گروه 1+5 را براساس تحولات اخیر صحنه جهانی دانست و آن را مبنای خوبی برای گفتگوهای طرفین جهت همکاری های جهانی در حل مشکلات منطقه و فرامنطقه ای عنوان کرد.

متکی با اشاره به چرخش سیاست آمریکا در موضوع تسلیحات هسته ای در جهان گفت: از این سیاست باید جانبداری شود به شرط آن که عملی شود.وی با اشاره به سخنان هیلاری کلینتون مبنی بر تشدید تحریم ها در صورت خودداری ایران برای تعلیق غنی سازی، اظهار کرد: ما سیاست های اوباما را در دست بررسی و مطالعه داریم و فکر می کنیم شعار آقای اوباما برای برون رفت از مشکلات سیاست خارجی آمریکا می تواند سیاست درستی باشد و شرط آن هم این است که این سیاست جنبه عملی به خود بگیرد. توصیه ما هم به خانم کلینتون این است که برنامه هسته ای ایران را دقیق مطالعه کند و در مسیر شعارهای آقای اوباما اظهار نظر کند.