آرشیو سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۲۵۵۷
سلامت
۵

بهار، فصل آلرژی های چشمی

گروه سلامت: آلرژی های چشمی یکی از شایع ترین علت های مراجعه افراد به متخصص چشم است. یافته های پزشکی نشان می دهد که به طور متوسط از هر 10 تا 15 نفر، یک نفر در طول عمر خود دچار علائم حساسیت های چشمی مانند سوزش و خارش خفیف چشم می شود.

حساسیت های چشمی اغلب با سایر علائم آلرژی مثل تب یونجه، آب ریزش بینی و حساسیت های پوستی مثل درماتیت آتوپیک همراه است.

به گفته کارشناسان، گرده گل ها، گیاهان، مو و کرک، پر حیوانات، داروها و لوازم آرایشی نقش اساسی در ایجاد آلرژی چشمی دارند.

حمیدرضا نیک بین، استاد دانشگاه و متخصص چشم به ایرنا گفت: چشم دریچه ای به جهان خارج است. وقتی چشم ها باز هستند، ملتحمه در تماس مستقیم با مواد حساسیت زای موجود در هوا قرار دارد، ملتحمه که بافت پوششی مخاطی قسمت جلوی کره چشم و سطح داخلی پلک هاست یک سد دفاعی در برابر محیط خارج است.

وی گفت: در ملتحمه تعداد زیادی رگ، سلول های ایمنی و مواد دفاعی وجود دارد که باعث حفاظت لایه های داخلی تر کره چشم در برابر عفونت ها و عوامل خارجی می شود.

این استاد دانشگاه گفت: به علاوه اشک چشم نیز دارای سلول ها و عوامل ایمنی است که به دفاع در برابر عوامل خارجی کمک می کند، بنابراین بسیاری از واکنش های دفاعی در جلوی کره چشم، در سطح ملتحمه اتفاق می افتد.

نیک بین افزود: هرگاه کنترل طبیعی این واکنش های دفاعی به هم بخورد یا واکنش های دفاعی به جای عوامل خارجی در برابر عوامل داخلی اتفاق بیفتد، واکنش های حساسیتی ایجاد می شود.

وی با بیان این که التهاب ملتحمه و قرنیه، بیماری شایع در فصل بهار است که اغلب در مناطق روستایی گرمسیر و در نوجوانان به خصوص پسرها اتفاق می افتد و قبل از 20 سالگی به تدریج بهبود می یابد، گفت: بیماری معمولا از اواسط بهار که هوا رو به گرمی می رود شروع می شود و پس از دو تا سه ماه کم کم برطرف می شود و در سال بعد بیماری مجددا عود می کند.

این استاد دانشگاه گفت: در این بیماری، چشم ها خارش شدید پیدا می کند و پلک ها متورم و سنگین می شوند و در مواردی فرد ظاهر خواب آلوده پیدا می کند، ممکن است حساسیت به نور ایجاد شود و معمولاترشحات شیری رنگ چسبناک در گوشه چشم ها جمع می شود.