آرشیو یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۳
صفحه آخر
۱۶

محمدامین ریاحی درگذشت

محمدامین ریاحی در 86سالگی از دنیا رفت. ریاحی صبح جمعه، 25 اردیبهشت ماه بر اثر کهولت سن و بیماری در بیمارستانی در تهران درگذشت. مراسم تشییع پیکر این نویسنده و پژوهشگر ساعت 9 امروز از مقابل بیمارستان ایرانمهر برپا می شود. ریاحی سال 1302 در خوی متولد شد و درجه علمی اش، دکترای زبان و ادبیات فارسی بود. او از شاگردان ملک الشعرای بهار بود که رساله دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی با عنوان «تصحیح متن مرصاد العباد» زیر نظر بدیع الزمان فروزانفر به انجام رساند.

او سال ها ریاست بنیاد شاهنامه را بر عهده داشت و با کسانی از جمله مجتبی مینوی، عباس زریاب خویی و احمد تفضلی همکار بود. به گزارش ایسنا ریاحی در طول فعالیت های علمی و فرهنگی اش مسوولیت های متعددی را برعهده داشت که مهم ترین آنها عبارتند از: رایزنی فرهنگی ایران در ترکیه، وزیر آموزش و پرورش، مسوول کتابخانه های کل کشور و مسوول رسیدگی به کتاب های درسی دانش آموزان. او به عنوان نویسنده برتر کتاب سال نیز در دو نوبت مورد تجلیل قرار گرفت. همچنین دارای آثار زیادی در حوزه تالیف، تصحیح و... است. او با نوشتن مقاله «تربت شمس تبریزی کجاست؟»

جهانیان را با گنج نهفته در شهر خوی آشنا کرد. همچنین «تاریخ خوی»، «سرچشمه های فردوسی شناسی»، تصحیح «عالم آرای نادری» و چاپ دیوان رشید یاسمی از فعالیت های ریاحی هستند