آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۳
اقتصاد
۴

مشارکت روس ها برای سرمایه گذاری در خط لوله صلح

گروه اقتصاد: معاون سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران گفت: تهران و اسلام آباد از گازپروم برای مشارکت در ساخت خط لوله صلح دعوت کرده اند و تا یک ماه آینده نشست سه جانبه ای در این ارتباط برگزار می شود.

به گزارش فارس، حجت الله غنیمی فرد به فایننشال تایمز گفت: ایران و پاکستان در حال مذاکره با گازپروم هستند و ما موافقت کرده ایم این شرکت در ساخت خط لوله انتقال گاز در درون خاک پاکستان مشارکت داشته باشد.

خط لوله 2600 کیلومتری انتقال گاز ایران موسوم به خط لوله صلح، گاز تولیدی ایران را به پاکستان و هند منتقل خواهد کرد. ظرفیت این خط 60 میلیون مترمکعب در روز تعیین شده که تا 150 میلیون مترمکعب قابل افزایش است، ارزش این پروژه 6/7 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

در عین حال هند تاکنون از مشارکت در این پروژه خودداری کرده است و ایران و پاکستان به طور دوجانبه قرارداد خرید گاز را امضا کرده اند.حجت الله غنیمی فرد با رو به پیشرفت دانستن این پروژه گفت: من در روسیه بودم و در دیدار با مقامات عالی رتبه گازپروم، از آنها دعوت کردم به این پروژه بپیوندند.

وی درباره واکنش روس ها به این پیشنهاد گفت: آنها از این طرح استقبال کردند و قرار است نشست سه جانبه ای در تهران تا پایان ماه ژوئیه (اوایل مرداد) در این خصوص برگزار شود.

یکی از مقامات شرکت گازپروم نیز در این زمینه گفت:ما به این پروژه علاقه مندیم، اما تاکنون مذاکرات خاصی در این زمینه انجام نگرفته است.

به عقیده تحلیلگران، روسیه با هدف منحرف کردن مسیر صادرات گاز ایران از سمت اروپا تمایل زیادی برای اجرای پروژه انتقال گاز ایران به شبه قاره هند دارد.