آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۸۵
دانش و پژوهش
۷

میمونها پشیمان می شوند!

پژوهشگران آمریکایی دریافتند که میمونها می توانند ترس خارج شدن از گروه، احساس پشیمانی (remorse)، احساس گناه (guilt-feelings) و ابراز تاسف (regret) به خاطر موقعیتهای از دست رفته را تجربه کنند.

محققان دانشگاه دوک این نوع واکنشها را با انجام آزمایشاتی در میمون «ماکاکو» مشاهده کردند.

این اولین مطالعه ای است که به روشی واضح نشان می دهد میمونها می توانند افکاری چون «کاش می توانستم، کاش می خواستم و باید انجام می دادم» را در ذهن خود پردازش کنند.

ماکاکوها در گروه های پرجمعیتی از 20 تا 180 میمون زندگی می کنند. روابط میان میمونهای ماده با همدیگر بسیار دوستانه است در حالی که میمونهای نر اغلب رفتارهای تهاجمی دارند. مراقبت از بچه ها و حفظ سرزمین محل سکونت به عهده نرها است. این حیوانات بسیار اجتماعی هستند و نسبت به قوانین اجتماعی بسیار پایبند هستند به طوری که پشیمانی و احساس تاسف در این حیوانات از نقض این قوانین نشات می گیرد.براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، برای انجام این آزمایش، دانشمندان آمریکایی میمونهایی را وارد یک بازی گروهی کردند. در این بازی میمونها باید از میان هشت گزینه در دسترس یکی از انتخاب می کردند. چوبهای حاضر در این بازی رنگهای مختلفی داشتند و رنگ سبز بهترین جایزه را داشت که آب میوه شیرین بود.

واکنشهای نورونی حیوان در مدت بازی با یک اسکنر ثبت می شد. در این آزمایش مشخص شد در صورتی که یک میمون نمی توانست رنگ سبز را انتخاب کند به آن جایزه از دست رفته را نشان می دادند. در این هنگام میمونی که بهترین جایزه را از دست داده بود انگشتهای دست خود را می خورد و نسب به موقعیتی که از دست داده بود احساس پشیمانی می کرد.