آرشیو شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۰
حوادث
۱۵

در کنگره سراسری تازه های قلب و عروق اعلام شد 44درصد جمعیت بالای 50 سال اضافه وزن دارند

یازدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق عصر روز چهارشنبه با حضور رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور، نمایندگان مجلس و نیز جمعی از متخصصان داخل و خارج کشور آغاز به کار کرد.

دبیر یازدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق با اشاره به اینکه 44درصد جمعیت بالای 50 سال اضافه وزن دارند از افزایش شیوع چاقی به میزان 29درصد خبر و هشدار داد: ارقام فوق از عوامل ابتلابه بیماری های قلبی-عروقی به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر مردم ایران به شمار می رود.

دکتر محمدرضا محمدحسنی در آیین گشایش «یازدهمین کنگره سراسری تازه های قلب و عروق» با اعلام این خبر افزود: سالانه 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می شود که متاسفانه شاهد رشد فزاینده استفاده از آن در میان جوانان و بانوان هستیم.

وی ادامه داد: 25درصد افراد در کشور مبتلابه فشار خون هستند که در کنار بسیاری از زمینه های خطر همچون دیابت، کم تحرکی و تغذیه نامناسب، جامعه را به سمتی سوق می دهد که در سال های پیش رو می بایست شاهد همه گیری بیماری های قلبی-عروقی در میان جوانان باشیم.

به گفته دکتر محمدحسنی این در حالیست که می توان از بیماری های قلبی-عروقی با آموزش و برنامه ریزی تا میزان 80درصد در جامعه پیشگیری کرد.

دکتر حسن حسینی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش از کاهش سن سیگاری های کشور به 10 تا 13 سال خبر داد و گفت: روزانه 150 تا 180 ایرانی بر اثر استعمال دخانیات جان خود را از دست می دهند که این رقم معادل سقوط یک هواپیما در روز است.

وی ادامه داد: 22درصد سکته های قلبی به علت کم تحرکی، 21درصد بیماری های قلبی-عروقی به علت مصرف سیگار و 13درصد بیماری های قلبی به علت فشار خون بالاست.