آرشیو یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۱
شهرستان ها
۱۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی:

طرح کمربند سبز مشهد با کمبود منابع مالی روبه روست

مشهد- خبرنگار کیهان: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی از کمبود منابع مالی به منظور اتمام پروژه کمربند سبز در اطراف شهر مشهد خبر داد.

حسین آقامیری با اشاره به اینکه طرح کمربند سبز در قالب برنامه 10 ساله ای به منظور پوشش 250 تا 3 هزار متر از اراضی شهر مشهد آغاز شده است افزود: تاکنون نزدیک به 1650 هکتار از این طرح عملیاتی شده است. وی سرانه فضای سبز شهری در مشهد را 12 مترمربع عنوان کرد که براساس معیارهای استاندارد باید به 15 مترمربع به ازای هر نفر برسد.

آقامیری کمبود منابع مالی و تامین آب را در اجرای این پروژه از مهمترین مشکلات عملیاتی شدن آن برشمرد و اضافه کرد: عمده ترین مناطق تامین و رشد فضای سبز در اطراف شهر مشهد مناطق حیرانی، حاشیه کارخانه کمپوست، و کمربندهای شهر قرار دارد.

وی با اشاره به توسعه مناطق زیست محیطی در استان گفت: در طول چهار سال گذشته عرصه های مناطق حفاظت شده، پارک ملی، اثر طبیعی و پناهگاه های حیات 88/4 درصد در استان افزایش یافته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی پوشش گیاهی در استان را امری حیاتی دانست و افزود: در طرح جمع آوری و تصفیه فاضلاب شهری در مشهد تاکنون 30 درصد جمعیت شهری تحت پوشش طرح جمع آوری فاضلاب انسانی قرار گرفته است.در ادامه معاون محیط زیست اداره کل محیط زیست استان خراسان رضوی از راه اندازی سایتهای تکثیر و پرورش در استان خبر داد.مهندس علی تقی پور با اشاره به اینکه گونه های نادر و بی نظیری از یوزپنگ ایرانی، گور خر، زاغ بور، قرقاول، هوبره و پرندگان شکاری نظیر شاهین در مناطق زیست محیطی استان زندگی می کنند گفت: طرح مطالعات گونه های زاغ بور در دست اقدام است و اینگونه در شهرستانهایی از جمله سبزوار پرورش داده می شود. وی همچنین افزود: سایت تکثیر و پرورش و انتقال گونه هایی از گورخر در حوزه استحفاظی شهرستان بردسکن در حال انجام است.