آرشیو یکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۱
حوادث
۱۵

مرکز روماتیسم ایران: 97درصد مبتلایان به آرتروز زانو افزایش وزن دارند

سرویس اجتماعی-

مرکز روماتیسم ایران براساس یافته های یک پژوهش انجام شده اعلام کرد: 97درصد مراجعه کنندگان به این مرکز که از بیماری آرتروز زانو رنج می بردند، دارای افزایش وزن بودند.

به گزارش کیهان، دکتر فرهاد غریب دوست، رئیس مرکز روماتیسم ایران با اعلام این خبر افزود: این پژوهش روی 151بیمار مراجعه کننده به مرکز که دارای بیماری آرتروز بودند، انجام شده است.

وی شاخص افزایش وزن را برحسب BMI (شاخص توده بدنی که با محاسبه قد و وزن به دست می آید) عنوان و تصریح کرد: براساس این شاخص BMI 25 تا 30به عنوان افزایش وزن، 30 تا 35در رده چاقی و بالای 35به عنوان چاقی مفرط شناخته می شود.

به گفته دکتر غریب دوست 32درصد مبتلایان به آرتروز زانو که از نظر تعداد، کمتر از سایر گروه ها بودند، دچار چاقی مفرط بودند.

وی ادامه داد: همچنین 42درصد این جمعیت، مبتلابه چاقی، 23درصد دارای افزایش وزن و تنها 5/2درصد این افراد دارای وزن طبیعی با شاخص 20 تا 25درصد بودند.

رئیس مرکز روماتیسم ایران یادآور شد: این آمار نشان می دهد، افزایش وزن می تواند یکی از علل آرتروز زانو به شمار آید.

وی با اشاره به اینکه مطالعات خارجی هم در گذشته موید تاثیر منفی چاقی بر آرتروز بوده، گفت: پژوهش ها نشان می دهد 10درصد کاهش وزن می تواند، علایم آرتروز را به میزان 50درصد کاهش بدهد.

دکتر غریب دوست ادامه داد: بیماری های مفاصل و استخوان از قبیل آرتروز، نقرس، دردهای کمر مزمن و دیسک کمر از عوارض مهم چاقی به شمار می رود.

وی در مورد دیگر آثار منفی افزایش وزن بر سایر بیماری ها افزود: افزایش وزن همچنین سبب نارسایی قلب شامل نارسایی خون رسانی و پمپاژ خون، فشار خون، سکته های قلبی و مغزی و لخته شدن خون می شود.

غریب دوست از سلولیت (تجمع چربی در زیر پوست)، افزایش موهای زاید و ورم عروق سفید به عنوان آثار منفی چاقی در زمینه پوست نام برد.

وی اظهار داشت: سرطان های تخمدان و پستان، اختلالات جنسی، سندرم تخمدان، پلی کیستیک، اختلالات قاعدگی، پیدایش نازایی، پروستات، اختلالات ادراری، ریفلاکس معده، بیماری کبد چرب، تشکیل سنگ کیسه صفرا، میگرن، زوال هوشیاری، افسردگی، اختلالات تنفسی و اختلالات خواب از دیگر عوامل چاقی عنوان شده است.