آرشیو شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۶
اخبار اقتصادی
۴

ایران شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال 2008

انجمن جهانی خودروسازان ایران را به عنوان شانزدهمین خودروساز بزرگ جهان در سال 2008 میلادی معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، انجمن جهانی خودروسازان با انتشار گزارشی اعلام کرد که کشورمان با تولید یک میلیون و 51 هزار و 430 دستگاه خودرو در سال گذشته میلادی موفق به کسب رتبه 16 جهان از نظر حجم تولید خودرو شده است.

انجمن جهانی خودروسازان رشد تولید خودرو در ایران را در سال 2008 میلادی نسبت به سال قبل از آن 4/5 درصد اعلام کرده است.

ایران بالاتر از ایتالیا!

اما نکته جالب در گزارش منتشر شده از سوی انجمن جهانی خودروسازان این است که کشورمان از نظر تولید خودرو در سال 2008 میلادی بالاتر از کشور مطرحی مانند ایتالیا قرار گرفته است.

در این رده بندی، ایتالیا با تحمل افت شدید 3/20 درصدی به تولید یک میلیون و 23 هزار و 774 دستگاه خودرو در سال گذشته دست یافته و بعد از ایران در رتبه 17 جهان جای گرفته است.

پسرفت صنعت خودروسازی ایتالیا در سال گذشته میلادی در حالی رقم خورد که بزرگترین خودروساز این کشور یعنی فیات ماه ها به دنبال خرید خودروسازان بحران زده جهان مانند کرایسلر و اوپل بود و همچنان نیز به اجرای این سیاست مشغول است.

به این ترتیب می توان گفت که در سال گذشته میلادی اغلب کشورهای صاحب سبک در صنایع خودروسازی در جهان افت تولید را تجربه کردند که می توان بحران مالی جهان و رکود حاکم بر بازارهای جهان را اصلی ترین دلیل کاهش تولید در این کشورها دانست.