آرشیو شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۶
اخبار خارجی
۱۶

اولین سفر رئیس جمهور روسیه به چهارمین کشور تولیدکننده اورانیوم

رئیس جمهور روسیه بر توسعه روابط مسکو با نامیبیا در اولین سفر خود به چهارمین تولیدکننده اورانیوم در جهان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «دیمیتری مدودف» در اولین روز سفر به قاره آفریقا در دیدار با «هینبی کپونی پوهامبا» رئیس جمهور نامیبیا اظهار داشت: ما مشارکت با آفریقا و روابط تجاری و اقتصادی را با نامیبیا افزایش خواهیم داد.

وی بر افزایش همکاری ها در زمینه انرژی به ویژه معادن مهم اورانیوم تاکید کرد و افزود: سیاست ما تاکنون بسیار دوستانه بوده است و روسیه باید تقویت همکاری با شرکای آفریقایی خود را آغاز کند.

رئیس جمهور نامیبیا نیز در این دیدار تاکید کرد: کشورش خواهان همکاری ها میان دو کشور و ایجاد یک مشارکت اقتصادی پایدار است.

«پوهامبا» ضمن فراخواندن مسکو به کاهش مالیات ها در زمینه تولیدات کشاورزی و فلزات افزود: ما تمایل داریم تولیداتمان به بازارهای روسیه برسد.

مدودف در این سفر آفریقایی از سوی یک هیئت بزرگ شامل نمایندگان شرکت هایی همچون «الروسا» (تولید کننده الماس در روسیه) همراهی می شود.

«یوری تروتنوف» وزیر صنایع طبیعی روسیه نیز در این دیدار آمادگی خود را برای توسعه هسته ای در این کشور آفریقایی اعلام کرد. گفتنی است رئیس جمهور روسیه در سفر دوره ای به قاره آقریقا، تاکنون از مصر، نیجریه و نامیبیا دیدار کرده است. مهمترین دستور کار هیئت روسی به کشورهای آفریقایی، امضای توافق همکاری میان نیجریه و شرکت «گاز پروم» برای استفاده از منابع گازی این کشور به شمار می رود.