آرشیو شنبه ۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۹۶
حوادث
۱۵

به عنوان دومین کشور دنیا ایران به دانش فنی سمپاش الکترواستاتیک تراکتوری دست یافت

با تلاش محققان کشور، ایران به عنوان دومین کشور جهان به دانش فنی ساخت سمپاش های الکترواستاتیک پشت تراکتوری دست یافت.

«صمد برزگر» مدیر تولید مرکز تحقیقات مهندسی جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار ما گفت: طراحی و ساخت اولین سمپاش الکترواستاتیک پشت تراکتوری کشور به همت محققان این مرکز، صورت گرفته که برای آن یک سال تلاش کرده اند.

به گفته «برزگر»، دستگاه با هزینه 330 میلیون ریال طراحی و ساخته شده و قادر است با اتصال به انواع تراکتور، ضمن کار سمپاشی، کودپاشی به صورت مایع را نیز انجام دهد.

وی با تاکید بر این که دستگاه در هر بار می تواند سطحی به طول 8 متر را سمپاشی کند، گفت: تولید محصول سالم به علت کاهش مصرف سم، هم پوشانی 100 درصدی گیاهان در مزرعه به علت باردار بودن ذرات سم به هنگام استفاده از سمپاش الکترواستاتیک، جلوگیری از آلودگی زیست محیطی به دلیل ریخته نشدن سم اضافی در مزارع، کاهش آلودگی آب های زیر زمینی، صرفه جویی در هزینه ها و افزایش 4 برابری سرعت سمپاشی، از مزایای دستگاه سم پاش الکترواستاتیک پشت تراکتوری به شمار می رود.

وی در توضیح بیشتر اظهار داشت: در این نوع سمپاش، ذرات سم پس از باردار شدن، در مزارع پاشیده و باعث می شود تا تمام سطوح گیاهان به صورت یکنواخت، سمپاشی شوند و در نتیجه مصرف سم از 400 تا 600 لیتر در سیستم های معمولی، حداکثر به 60 لیتر می رسد.

گفتنی است فناوری فوق پیش از این فقط در انحصار آمریکا بود.