آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۴۰
صنعت و معدن
۳

امضای «نابوکو» 22 تیر

قرارداد 11میلیارد دلاری پروژه خط لوله نابوکو روز 13جولای (22 تیر) در آنکارا به امضا می رسد که بر اساس آن، گاز طبیعی کشورهای عراق، مصر، آذربایجان و سایر صادرکنندگان بالقوه منطقه به اروپا منتقل خواهد شد.

ادریان ویدانو، وزیر اقتصاد رومانی که برای یک دیدار رسمی دو روزه در آذربایجان به سر می برد، به آژانس خبری رویترز گفت: در رابطه با پروژه نابوکو تفاهم نامه بین دولت ها13 جولای (22 تیر) در آنکارا، پایتخت ترکیه امضا خواهد شد.

این مقام ارشد رومانی ضمن اشاره به حل مساله حق ترانزیت 15درصدی مورد درخواست ترکیه از پروژه نابوکو گفت: تا آنجا که می دانم این مشکل حل شد، اما جزئیات این مساله را نمی دانم. ترکیه هنوز این تاریخ را تایید نکرده است. در عین حال سهم مورد استفاده ترکیه از گاز طبیعی خط لوله مذکور به وضوح مشخص نشده است.

توافقنامه مربوط به خط لوله گاز طبیعی پروژه نابوکو که از خاک ترکیه خواهد گذشت، میان کشورهای ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش امضا خواهد شد. به رغم اینکه آلمان ششمین شریک کنسرسیوم مذکور است، نقش ترانزیتی ندارد.

به گزارش ایسنا، در پروژه نابوکو قرار است کشورهای ترکیه، بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش شرکت داشته باشند و این طرح احداث خط لوله از مناطق حاشیه خزر با گذر از ترکیه به اتریش را تا سال 2011 در نظر دارد.

اتحادیه اروپا امیدوار است که با ساخت خط لوله نابوکو، وابستگی به صادرات گاز روسیه کمتر شود، اما کارشناسان اروپایی خاطرنشان می کنند که شرکت کنندگان در کنسرسیوم نابوکو یعنی مجارستان، ترکیه، بلغارستان، رومانی و اتریش نتوانسته اند ضمانت عرضه گاز را از کشورهای حاشیه خزر دریافت کنند و بدون این نیز نمی توانند سرمایه مورد نیاز برای ساخت این خط لوله را جذب کنند.