آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۴۰
سیاست - اقتصاد
۲۸
دو قاشق مطلوبیت

آیا ازدواج با زن شاغل عاقلانه است؟

تیم هارفورد مترجم: مجید رویین پرویزی

اقتصاددان عزیز

یادم می آید که جایی خواندم مردها نباید با زنان شاغل ازدواج کنند؛ چون چنین همسرهایی احتمال طلاق گرفتن یا نارو زدن شان بیشتر است. آیا این حرف پایه علمی دارد؟ نه اینکه من مورد فوری برای ازدواج داشته باشم، فقط کنجکاو بودم.

یک مجرد شایسته

مجرد شایسته عزیز

احتمالامقاله ای را می گویی که دو سال پیش در فوربس چاپ شد و با ادعای اینکه تحقیقات نشان می دهد «زنان شاغل احتمال طلاق گرفتن یا خیانت کردن شان بیشتر و احتمال بچه دار شدن شان کمتر است»، بلوایی به راه انداخت.

جدا از بگو- مگو ها، این مطلب معقول به نظر می رسد. داشتن بچه به شغل زن ها بیشتر از مردها ضربه می زند و بنابراین هزینه فرصت بچه داری برای زن های با مشاغل سطح بالابسیار زیاد است. همین طور بدیهی است که اگر زنی دارای درآمد مستقل باشد، خیلی راحت تر می تواند شوهر بیکارش را ترک کند.

با این حال پژوهشی که زیکا نیمن و دو اقتصاددان دیگر از دانشگاه بوستون انجام داده اند، نشان می دهد که زنان شاغل ازدواج های باثبات تری داشته اند، بخشی به خاطر اینکه دیر تر و با دقت بیشتری ازدواج می کنند.

جدا از اینها، حتی اگر مطلب فوربس درست هم باشد آنچنان شوکه کننده نیست. همین استدلال را می توان درباره زن های ثروتمند (که استقلال زیادی دارند) یا زن های زیبا (که هواخواهان زیادی دارند) هم تکرار کرد.

به هر حال، یادت باشد که الان قرن بیست، و یک است. خودت می گویی که مورد فوری برای ازدواج سراغ نداری. من هم تعجب نمی کنم.