آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۸۴۰
سیاست - اقتصاد
۲۹

چگونه بچه ام را به درس خواندن تشویق کنم؟

اقتصاددان عزیز

از آنجا که من پدری وظیفه شناس هستم، می خواهم برنامه ای پولی ترتیب بدهم تا نمره های پسر 18 ساله ام بهتر بشود. بستگانم پیشنهادهای مختلفی در این باره داده اند؛ اما من می خواهم که درمجموع هفت هزار یورو به عنوان جایزه نمره خرج کنم. در طول سه نیم سال تحصیلی او باید 48 امتحان مقدماتی بگذراند و بعد هم آزمون های اصلی در نیم سال چهارم (و پایانی) شروع می شوند. این سرمایه را چطور بین چهار نیم سال تقسیم کنم که بهترین نتیجه را بدهد؟

یک پدر نگران

پدر نگران عزیز

اول، بیش از آنچه در وسعت هست وعده بده. اگر برای یک نمره عالی ده هزار یورو وعده بدهی، بعد از آنکه نقشه ات با موفقیت عملی شد، می توانی عذر بخواهی که اینقدر پول نداری. هرچند این کار ممکن است به اعتبارت لطمه بزند؛ اما ریسک طرف دیگر بالااست؛ چون پسرت ممکن است فکر کند که درهرصورت این پول را خواهد گرفت. پس این تصور را بسیار تضعیف کن.

همچنین قطعات را باید درست تقسیم کنی. پژوهش های اقتصاد رفتاری نشان می دهد که جایزه خیلی کوچک اثرش از جایزه ندادن بدتر است؛ اما وقتی جایزه خیلی بزرگ باشد هم به عملکرد ضربه می زند.

در پایان، بیشتر روی امتحان های مقدماتی تمرکز کن؛ چون موفقیت موفقیت می آورد. به او قول بده که به ازای هر نمره عالی 200 یورو جایزه می گیرد؛ این مبلغ علاقه مندش می کند بی آنکه به اضطرابش بیندازد. اگر اوضاع خوب پیش برود؛ پول ها تا زمان امتحان تمام خواهد شد؛ اما جای نگرانی نیست؛ چون تا آن موقع دیگر درسش را خوب یاد گرفته است.