آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
اخبار اقتصادی
۴

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت: لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه مجلس نهایی شد

بررسی کلیه مواد 14گانه لایحه هدفمند کردن یارانه ها در کمیسیون ویژه مجلس شورای اسلامی به اتمام رسید و هفته آینده جلسه مشترک نمایندگان دولت و مجلس برای نزدیک تر شدن دیدگاه های طرفین برگزار می شود.

محمدرضا فرزین سخنگوی کار گروه تحول اقتصادی دولت با بیان این مطلب گفت: در هفته اخیر کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان دولت به صورت فشرده و منظم و در روزهای شنبه، یکشنبه و پنجشنبه گذشته صبح و بعدازظهر جهت بررسی نهایی لایحه هدفمند کردن یارانه ها تشکیل جلسه داد.

وی افزود: این کمیسیون قبل از آغاز سال 88 کلیات لایحه هدفمند کردن یارانه ها را تصویب کرده بود، ضمن اینکه بعد از آغاز سال جدید و تا هفته گذشته چهار ماده از 14 ماده این لایحه را بررسی و تعیین تکلیف کرده بود.

فرزین اعلام کرد بر همین اساس، در هفته اخیر 10 ماده لایحه هدفمند کردن یارانه ها در این کمیسیون بررسی شد و کار بررسی به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه ها مصوب کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی با لایحه پیشنهادی دولت اشتراکات و اختلافاتی دارد، گفت: این کمیسیون مصوب کرد که در هفته آتی یک جلسه دیگر مشترک بین نمایندگان مجلس و دولت برای نزدیک تر شدن دیدگاه های طرفین برگزار شود.

فرزین نحوه باز توزیع منابع حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی را یکی از اختلافات دولت و مجلس درباره لایحه هدفمند کردن یارانه ها اعلام کرد و اظهار داشت: کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی مجلس مصوب کرده است که تنها به دو دهک اول جامعه یارانه نقدی اختصاص یابد و پنج دهک دیگر تحت پوشش کمکهای تامین اجتماعی قرار گیرند، این در حالی است که دولت اعتقاد دیگری دارد.

70درصد مردم آسیب می بینند

وی که با خبرگزاری مهر گفت و گو می کرد ادامه داد: دولت معتقد است با اصلاح قیمت حاملهای انرژی حدود 70 درصد مردم در سال اول اجرا از جهش قیمتها تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب می بینند. بر همین اساس، دولت پیشنهاد کرده بود که نظام جبرانی، این 70 درصد را تحت پوشش (به روشهای نقدی- غیرنقدی، پرداخت سهام و تامین اجتماعی) قرار دهد. حتی دولت اعتقاد دارد که طبقات متوسط جامعه نیز در سال اول اجرای این قانون باید تحت پوشش حمایتی قرار گیرند.