آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
اخبار اقتصادی
۴

معاون وزیر نفت: ایران همچنان دومین دارنده ذخایر نفتی دنیا است

ایران با در اختیار داشتن بیش از 140 میلیارد بشکه ذخایر نفتی قابل استحصال همواره دومین دارنده ذخایر نفت خام اوپک محسوب می شود.

سیف الله جشن ساز معاون وزیر نفت با بیان این مطلب درباره انتشار گزارش اخیر سازمان اوپک مبنی بر پیشی گرفتن ونزوئلااز ایران به لحاظ در اختیار داشتن ذخایر نفت خام، گفت:

میزان ذخایر قابل استحصال نفت ایران بیش از 140 میلیارد بشکه است و پیشی گرفتن ونزوئلادر داشتن ذخایر نفتی از ایران بعید به نظر می رسد. به گفته وی، هم اکنون ایران پس از عربستان در جایگاه دوم قرار گرفته و پس از ایران هم کشورهایی همچون عراق و کویت دارندگان بزرگ ترین ذخایر نفتی اوپک هستند.

این در حالی است که اخیرا سازمان اوپک با انتشار گزارشی اعلام کرده است که میزان ذخایر نفتی ونزوئلاسال گذشته با 73 درصد رشد به بیش از 3/172 میلیارد بشکه رسیده است.

این بیشترین رشد ذخایر نفتی اوپک از سال 1988 میلادی به شمار می رود و بدان معنا است که ونزوئلابا پیشی گرفتن بر ایران، عراق و کویت دومین ذخایر بزرگ نفت اوپک را پس از عربستان در اختیار دارد.

تصویب قرارداد واردات گاز ایران در مجلس پاکستان

وی در ادامه در رابطه با تصمیم اخیر مقامات پاکستانی مبنی بر تصویب قرارداد واردات گاز ایران در مجلس این کشور، با بیان اینکه تصمیم گیری در مورد فرمول خرید گاز ایران در مجلس پاکستان، یک مسئله داخلی این کشور است، تصریح کرد: این قرارداد گازی بین روسای جمهور و دولت های 2 کشور به امضا رسید.

جشن ساز با اشاره به این موضوع که حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم خواستار بررسی این قرارداد گازی شده اند، گفت: بازبینی قراردادهای واردات و صادرات گاز، در مجلس هر کشوری امری طبیعی به شمار می رود.

معاون وزیر نفت در ادامه با تاکید بر اینکه در صورت درخواست نمایندگان مجلس، قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در اختیار آنها قرار داده می شود، افزود: اما تاکنون قانونی در این رابطه به تصویب نرسیده است.