آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
شهرستان ها
۱۱

برگزاری جشنواره برداشت عدس در قزوین

نخستین جشنواره برداشت عدس در روستای یل آباد بخش کوهین از توابع استان قزوین برگزار شد.

در این مراسم معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قزوین اظهار داشت: این جشنواره برای نخستین بار در این روستا برگزار شده است که امیدواریم به دنبال برگزاری این جشنواره شاهد خودکفایی این محصول باشیم.

وی با اشاره به نگاه عدالت محور دولت تصریح کرد: دولت نهم و همچنین دولت آینده به دنبال این هستند که مردم روستاها مانند مردم شهر از امکانات رفاهی برخوردار شوند تا مردم روستاها به شهرها مهاجرت نکنند.

معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قزوین تشکیل تعاونی از سوی روستاییان را اقدامی ضروری دانست و عنوان داشت: دست واسطه ها باید با تشکیل تعاونی ها که توسط مردم روستاها ایجاد می شود، قطع شود تا علاوه بر حمایت از مصرف کنندگان، روستاییان نیز از سود حاصل از تولید منتفع شوند.

در ادامه بخشدار کوهین آشنایی بیشتر با محصول عدس، آشنایی با جاذبه های توریستی منطقه، ایجاد زمینه برای افزایش تولید، ایجاد لحظه های پرنشاط و شکرگزاری مردم در هنگام برداشت محصول را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: به دلیل بالابودن اراضی دیم قابل توجه و شرایط اقلیمی مناسب، استان قزوین به خصوص بخش کوهین، یکی از مناطق مستعد جهت کشت عدس دیم می باشد.

محرمعلی گروسی سطح کشت این محصول در منطقه را 12هزار هکتار ذکر و خاطرنشان کرد: داشتن آب و هوای کوهستانی و خاکهای غنی و عدم استفاده از کودهای شیمیایی، تولید عدس در این بخش را به یکی از محصولات ارگانیک در کشور تبدیل نموده است و عدس سبز این منطقه را به لحاظ کیفیت غذایی و مقدار پروتئین بالااز ارزش و معروفیت بالایی در کشور برخوردار کرده است.

وی گفت: 50درصد درآمد مردم در این بخش متکی به کشت این محصول است که باتوجه به کیفیت محصول در این منطقه و ارزش غذایی آن نیازمند حمایت دولت در زمینه ایجاد تعاونی مصرف و بیمه سطح زیر کشت این محصول است.

وی لایروبی بخش قابل توجهی از قنوات، مطالعه آب شرب غرب منطقه قاقازان برای حل مشکل کم آبی در برخی از روستاهای این بخش و ایجاد پل های زیرگذر برای روستاهایی که در جوار بزرگراه و راه آهن قزوین- شمال و ایجاد مکان های ورزشی قرار دارند، را از برنامه های این بخشداری عنوان کرد.