آرشیو شنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۰۷
حوادث
۱۵

برای دومین بار طی دو هفته اخیر خط لوله انتقال نفت در پل دختر بار دیگر حادثه آفرین شد

نفت خط لوله انتقال از چاه های سرکان و ماله کوه پلدختر به پالایشگاه های کرمانشاه و استان مرکزی برای دومین بار طی دو هفته اخیر به داخل رودخانه کشکان سرازیر شد.

مدیرکل محیط زیست لرستان در این باره گفت: سرازیر شدن دوباره نفت به داخل رودخانه کشکان از لوله خط انتقال باعث مرگ صدها هزار قطعه ماهی و سایر آبزیان از جمله پرندگان کنار آبزی در این منطقه شده و هنوز هم ادامه دارد.

علی رحیم کاکاوند گفت: این خط لوله که روزانه 10 هزار بشکه نفت از چاه های سرکان و ماله کوه را از بلوک نفتی خرم آباد به پالایشگاه های استان مرکزی و کرمانشاه منتقل می کند حدود 22 سال پیش غیر استاندارد احداث شد و از سال 1379 تاکنون بیش از 10 مورد ترکیدگی لوله منجر به وارد شدن زیان جبران ناپذیر به اکوسیستم رودخانه، آبهای زیرزمینی و تلفات انبوه ماهیان و سایر گونه های جانوری آبزی شده است.

وی افزود: نشت فعلی نفت از لوله به رودخانه در فاصله حدود 300 متری نقطه هفته قبل روی داده است.

وی گفت: نشت نفت از خط انتقال ماه هاست که اتفاق افتاده است. اما به دلیل کوهستانی بودن محل، ماموران محیط زیست از آن مطلع نشدند اما اهالی طولانی بودن سابقه نشت نفت را تایید می کنند.

کاکاوند گفت: دست اندرکاران حوزه نفت خیز مناطق مرکزی ایران که مسئولیت خط لوله را به عهده دارند به جای استفاده از شیوه های علمی برای پاکسازی محیط و رودخانه از نفت با افزودن بنزین مبادرت به آتش زدن نفت جاری شده بر روی رودخانه کرده اند که این کار اقدامی غیرقانونی است و باعث صدمات بیشتر به اکوسیستم منطقه و حیات آبزیان می شود.وی با بیان این مطلب که حدود 26 کیلومتر از طول کشکان بر اثر نشت نفت آلوده شده است بر لزوم تعطیلی این خط انتقال تاکید کرد و گفت: با توجه به زیان هنگفت خط لوله از جمله آلوده کردن منابع آب زیرزمینی و رودخانه، اکیپ های مختلفی برای بررسی میزان خسارت وارده به حیات آبزیان، دوزیستان، پرندگان، جانوران کنار آبزی، کشاورزان، منابع آب زیرزمینی و اکوسیستم منطقه تشکیل شده است.