آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
اخبار اقتصادی
۴

سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری برای استخراج نفت دریای خزر

مدیرعامل شرکت نفت خزر از پتانسیل سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری در منابع نفت و گاز خزر خبر داد و گفت: اولین چاه ایران در دریای خزر در فاصله 250 کیلومتری نکا توسط سکوی ایران البرز حفر می شود.

محمد حسین دانا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افتتاح سکوی نیمه شناور ایران- البرز اولین قدم در حلقه تکمیلی فعالیتهای اکتشافی ایران در منابع هیدرو کربوری دریای خزر است، گفت: از سوی دیگر می توان از سکوی ایران البرز بهره برداری های مختلفی همچون تثبیت حاکمیت ایران در دریای خزر و تعیین رژیم حقوقی را انجام داد و از این سازه دریایی به عنوان یک ابزار حاکمیتی استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت نفت خزر با تاکید بر اینکه بهره برداری از سکوی ایران البرز و آغاز فعالیت های اکتشافی در خزر می تواند آثار سیاسی و اقتصادی خاص خودش را به همراه داشته باشد، گفت: در معادلات و تعاملات منطقه ای حضور سکوی ایران البرز اثر خاص خودش را به همراه خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون فعالیت های اکتشافی صورت گرفته در آبهای کم عمق خزر موفقیت آمیز نبوده است، افزود: با فعالیت سکوی نیمه شناور ایران البرز، شناورهای یدک کش و پشتیبانی و پایگاه پشتیبانی بندر نکا فرصتی را فراهم کرده که ایران به جمع صاحبان تکنولوژی حفاری در آبهای عمیق بپردازد.

وی با اشاره به اینکه پس از تکمیل مراحل اکتشافی و تثبیت نفت، به سرعت عملیات توسعه ای آن آغاز خواهد شد، اعلام کرد: در مجموع برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد که منابع هیدروکربوری دریای خزر پتانسیل 10 میلیاد دلار سرمایه گذاری را داشته باشد. وی تاکید کرد: میزان دقیق ذخایر هیدروکربوری پس از حفر اولین چاه اکتشافی در خزر مشخص خواهد شد.