آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
اخبار اقتصادی
۴

خریدهای دولتی از کالاهای بدون ایران کد ممنوع می شود

وزارت بازرگانی با انتشار اطلاعیه ای نخستین جدول زمانی و فهرست 15 گروه کالایی که برای قرار گرفتن یا باقی ماندن در فهرست معامله و خرید دستگاه های دولتی نیاز به دریافت شناسه ملی کالا(ایران کد) دارند را اعلام کرد.

براساس این اطلاعیه، گروه های کالایی اعلام شده به تدریج از 17 مردادماه سال جاری در فهرست مشمولین پوششی ایران کد قرار گرفته و کلیه تولیدکنندگان کالاهای یادشده برای آغاز یا تداوم معامله و فروش کالای خود به تمام دستگاه های اجرایی باید هرچه سریعتر نسبت به عضویت در پورتال ملی کالاو دریافت ایران کد کالای خود اقدام کنند.

این اطلاعیه همچنین خطاب به کلیه دستگاه های اجرایی کشور تصریح می کند که از خرید کالاهای یاد شده که فاقد ایران کد هستند خودداری نموده تا بعدا با مشکلات قانونی مواجه نشوند.

این اطلاعیه در راستای مصوبه اخیر هیئت وزیران صادر شده است.

1- بند 10 تصویب هیئت وزیران در مورد ضوابط اجرایی بودجه کل کشور مقرر نموده است در سال 88 از تاریخی که وزارت بازرگانی اعلام نماید، کلیه دستگاه های اجرایی ملزمند خریدهای بزرگ و متوسط خود را با قید شناسه ملی کالا(ایران کد) انجام دهند.

2- از آنجا که شناسه ملی تمام کالاهایی که تولیدکننده یا عرضه کننده آنها به عضویت ایران کد درآمده است در پرتال ملی اطلاع رسانی کالابه نشانیwwwIrancodir قرار گرفته و اطلاعات آنها در دسترس همگان قرار دارد، کلیه دستگاه های اجرایی و شرکتهای دولتی که قصد خرید دارند می توانند با مراجعه به این پایگاه نسبت به یافتن اقلام موردنیاز خود و تامین کننده مربوطه اقدام نمایند.

51 گروه کالایی شامل: موادغذایی- آرایشی و بهداشتی- تجهیزات حمل و نقل ریلی، جاده ای و کابلی- قطعات خودرو- ماشین آلات راه سازی- مبلمان- لوازم التحریر- منسوجات و پوشاک- داروها شیمیایی و... می باشد.