آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
اخبار اقتصادی
۴

طرح طبقه بندی مشاغل بازنگری شد

اصلاح و بازنگری ارزیابی طرح طبقه بندی مشاغل با توجه به شرایط روز دنیا بر اساس مهارت و آموزش صورت گرفته است.

سیدحبیب الله فاضلی سرپرست اداره کل نظارت بر نظام های جبران خدمت وزارت کار و امور اجتماعی با بیان این مطلب، گفت: در راستای اجرای راهبردهای جدید وزارت کار و برنامه های معاونت روابط کار برای دستیابی به تعامل و انعطاف پذیری روابط کارگری و کارفرمایی بازنگری در مورد نظام ارزیابی مشاغل، انجام شده است. وی افزود: ثبات و تقویت بازار کار و امور سرمایه گذاری، پایداری بنگاه های اقتصادی، افزایش بهره وری، ایجاد رضایت مندی بیشتر در کارگران و تقویت عامل مهارت محوری به جای سنوات محوری در نظام ارزیابی مشاغل ویژگی های این موضوع است.

به گزارش روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی وی با بیان اینکه بیش از 4000 شرکت تولیدی صنعتی بر اساس سیستم امتیازدهی قبلی طبقه بندی مشاغل شده اند، گفت: با توجه به شرایط جدیدی که در اثر فناوری جهان و کشور در واحدهای تولیدی صنعتی به وجود آمد، ضرورت بازنگری در طبقه بندی مشاغل از سوی وزارت کار و امور اجتماعی، احساس شد.

وی افزود: رشد و شکوفایی شیوه های نوین مدیریت در اداره منابع انسانی و توسعه آموزش های فنی و حرفه ای که از 15 سال پیش در حال اجراست، پاسخگوی نیازهای امروزی جامعه نیست و این موارد همگی بازنگری و اصلاح نظام ارزیابی را، ضروری ساخته است.

فاضلی با اشاره به نحوه تجدیدنظر و بازنگری در نظام ارزیابی مشاغل و انطباق آن با شرایط روز، تصریح کرد: پس از اخذ نظرات سازمان های کار و امور اجتماعی، کارشناسان و صاحب نظران طبقه بندی مشاغل، مشورت با اساتید دانشگاه ها و برگزاری همایش با حضور کارشناسان متخصص در این زمینه، جمع بندی در کار بازنگری و اصلاح نظام طبقه بندی مشاغل به وجود آمد.

وی یادآور شد: با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان اداره کل نظارت بر نطام های جبران خدمت در مدت چهار سال گذشته و همچنین تشکیل نشست ها، اتاق های فکر و نظرخواهی متعدد از کارشناسان اصلاح ارزیابی مشاغل وزارت کار و امور اجتماعی بررسی شد. وی در خصوص دلایل تهیه و تدوین نظام ارزیابی مشاغل افزود: با توجه به مقررات قانون کار به ویژه مواد 48 و 49 و مقاوله نامه های بین المللی طبق مقاوله نامه شماره 95 سازمان بین المللی کار در خصوص لزوم پرداخت مزد مساوی در مقابل کار مساوی انجام شده است.