آرشیو یکشنبه ۴ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۱۹۴۱۹
دانش و پژوهش
۷

خال ها و ابتلابه سرطان

دانشمندان بین المللی با شناسایی ارتباط میان کروموزمهای 9 و 22توانستند علت افزایش خطر ابتلابه سرطان پوست را در افرادی که دارای تعداد زیادی خال گوشتی هستند، کشف کنند.

محققان دانشگاه لیدز و دانشگاه کالج لندن با همکاری محققان اروپایی و استرالیایی با بررسی بیش از 10هزار نفر و در دو گروه شامل افراد مبتلابه سرطان پوست (ملانوما) و افراد سالم به مقایسه خصوصیات ژنتیکی این افراد پرداختند.

در این تحقیقات 300هزار تغییر ژنتیکی بررسی شد و نقش آنها در توسعه سرطان ملانوما مورد مطالعه قرار گرفت. سرطان ملانوما یکی از مرگبارترین سرطانها است.

تحقیقات پیشین نشان می داد افراد موقرمز با پوست بور که به راحتی دچار آفتاب سوختگی می شوند بیش از سایر افراد در معرض ابتلابه سرطان ملانوما قرار می گیرند. اکنون این دانشمندان دریافتند که به نظر می رسد روابط ژنتیکی مرتبط با سرطان ملانوما پیچیده تر از این باشد.

محققان در این باره گفتند در افرادی که دارای تعداد زیادی خال گوشتی هستند، خطر ابتلابه ملانوما افزایش می یابد. به علاوه با شمردن تعداد خالهای گروهی از دوقلوهای داوطلب مشخص شد که ژنهای حاضر بر روی این کروموزمها بر تعداد خالهای افراد اثر می گذارند.

براساس گزارش نیچر ژنتیک، همه ساله حدود 48 هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلابه ملانوما جان خود را از دست می دهند و این سرطان در بین مردان و افراد با پوست روشن شایع تر است.